Het parkeerleed op de Koningin Beatrix Kazerne (KBK) begint al dramatische vormen aan te nemen. Personeel dat wisseldiensten draait merkt dit al en vraagt zich af waar de ontvangen toelage voor is bedoeld: het aantal uur wisseldienst wat wordt gelopen of voor het spekken van de (parkeer) kas van de gemeente Den Haag.
Hoe is het zo gekomen:
Bij de bouw van de KBK (eind jaren 90) had de gemeente aan Defensie één voorwaarde gesteld, namelijk dat een maximaal aantal parkeerplaatsen zou worden aangelegd. Dit om het reizen per openbaar vervoer te stimuleren. Ook toen al schatten enkele goochemerds van de gemeente Den Haag kennelijk in dat op enig moment een grote parkeerdruk zou ontstaan. De gemeente had daarom voorzorgsmaatregelen genomen (gewoon een ander besluitje) door van de omgeving van de KBK een betaald parkeren zone te maken.
De KBK was initieel bedoeld voor de staf Kmar en de meeste medewerkers konden in den beginne hun werktijden afstemmen op het openbaar vervoer. Tijden zijn echter dramatisch veranderd en zo ook de bestemming van de KBK, door de huisvesting van extra medewerkers Den Haag Beveiliging en Hoog risico Beveiliging (HRB). Deze medewerkers draaien een onregelmatig rooster in ploegendienst.
Gelukkig is de werkgever tegemoetgekomen en hoeft men niet te lopen vanaf de Frederikkazerne, waar men mag parkeren, en is een pendeldienst in het leven geroepen. Klein puntje van aandacht … ook op de Frederik is het woekeren met parkeerruimte. Maar men mag niet klagen, anders dan misschien over af en toe een verplichte workout ….toch.
Hoe nu verder:
Blijft nog steeds een pijnpuntje over. Het personeel is nu meer reistijd kwijt van en naar het werk. Maar ook daar is in feite een antwoord op gegeven, t.w. personeel dat op Schiphol werkt kan ook niet op de Koningin Maxima Kazerne (KMK) parkeren en ook zij moeten uitwijken naar een andere plek (P30 of P 40), dus…… zo sprak een medewerker van de staf die op de KMK werkt.
wordt vervolgt……
Mening ODB
Het blijkt bij Defensie dat planners (Defensie Vastgoed) maar moeilijk rekening kunnen houden met veranderende omstandigheden. Dat terwijl met het personeel, om het even van welk onderdeel, geen of te weinig rekening wordt gehouden. Defensie probeert als “moderne” werkgever de zaakjes op papier goed voor elkaar te hebben, maar de praktijk wijst helaas anders uit. Het zou de gemeenteraad van Den Haag overigens sieren om mee te denken in het vinden van een passende oplossing. Per slot van rekening zorgen deze defensieonderdelen ook voor de beveiliging van vele objecten in de residentie.
bron: ODB