De juridische dienstverlening van de ODB werd om hulp gevraagd bij een geschil tussen een aannemer en een lid (aanvullend lidmaatschap) dat ging over de misstanden na een verbouwing van zijn badkamer.

De ODB controleerde eerst de badkamer en constateerde dat tegelwerk, afvoer, en afwerking niet klopte met de gemaakte afspraken en tekeningen. De oorzaak werd al snel gevonden; het bleek dat de aannemer niet goed gemeten had, want als een fabrikant een product levert, moet je alles nakijken of het geleverde wel klopt. Zeker een aannemer moet alles nameten!

De aannemer had ondertussen een advocaat in de hand genomen, omdat hij zijn geld wilde ontvangen voor zijn werkzaamheden. Op advies van de ODB had ons lid het geld nog niet overgemaakt. Na intensief overleg met het betreffende advocatenkantoor bleek uiteindelijk dat ook zij ervan overtuigd waren dat de fout bij het bedrijf lag.

Op voorstel van de ODB kwamen alle partijen bijeen, met als doel ‘de lucht te klaren’ zodat nieuwe afspraken gemaakt konden worden. Zo geschiedde. Na een lange mediation werd overeengekomen dat de aannemer de badkamer volledig op zijn kosten zou renoveren omdat aantoonbaar fouten waren gemaakt.

Uiteindelijk bleek dat ook de renovatie niet gunstig verliep. Weer constateerden de ODB en de eigenaar van het pand tekortkomingen. Wat dan te doen……gewoon een andere aannemer die de klus wel kan klaren. De doucheruimte is nu optimaal en het ODB lid hoefde de eerste aannemer niet te betalen.

Bron: Juridische dienstverlening