China maakt zich ernstig zorgen over de scheepsdoop van de Japanse helikoper carrier Izumo, het grootste Japanse oorlogsschip sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Izumo is zo’n 248 meter lang en is gedoopt binnen een jaar na de doop van het eerste Chinese vliegkampschip. Overigens is China al begonnen aan de bouw van een tweede vliegkampschip.

Chinese media en militairdeskundigen noemen het schip een ‘verkapt vliegdekschip’, omdat de helikopters gemakkelijk ingeruild kunnen worden voor gevechtsvliegtuigen. Het enige wat Japan daarbij in de weg staat is zijn grondwet. De Amerikanen legden Japan in 1945 de nieuwe grondwet op dat het eigenlijk niet eens een leger mocht hebben. Maar met de toenemende dreiging van China staat de pacifistische grondwet onder (Amerikaanse) druk.

Bij de scheepsdoop van Izumo was ook vice-premier Taro Aso aanwezig. Hij veroorzaakte onlangs veel ophef wegens zijn uitspraak dat Japan veel kon leren van hoe nazi-Duitsland zijn grondwet veranderde in de periode voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog.

China reageerde getergd op het besluit om de scheepsdoop op dezelfde dag te laten verlopen als de herdenking van de atoombommen die vielen op Hiroshima en Nagasaki, vorige week precies 68 jaar geleden. Maar volgens Japan hebben de twee evenementen niets met elkaar te maken. Het tij om het schip te water laten gaan was gewoon gunstig, aldus de Japanse regering.

Maar het is de Chinezen ook te doen om de naam van het schip, Izumo. Volgens Chinese media is dat dezelfde naam als dat van het belangrijkste schip van de Japanse vloot ten tijde van de invasie van China in de jaren dertig.

Het Chinese ministerie van defensie roept Japan op om zich terughoudend op te stellen. Een woordvoerder van het ministerie vertelde een Chinese krant: “Japan moet kijken naar zijn geschiedenis. Het moet zich houden aan het principe van zelfverdediging alsook de belofte om de weg naar vreedzame ontwikkeling te blijven volgen.”

Sinds 1995 is het Japanse ‘zelfverdedigingsleger’ steeds vaker betrokken bij vredesoperaties in landen als Cambodja, Djibouti, Irak, maar ook bij hulpoperaties zoals bij de aardbeving in Haïti in 2010, en China in 2009. Na de grote aardbeving in Kobe in 1995 was er veel kritiek op de regering. Bijvoorbeeld omdat de lokale maffia – de Yamaguchi-gumi – sneller in actie kwam dan de overheid.

Scheepsgegevens.
Izumo klasse (Landing Helicopter Platform) LHP
Lengte:   248 meter
Breedte:   38 meter
Diepgang:   7.5 meter
Waterverplaatsing:  27.000 ton
Maximale snelheid:  30 knopen
Vliegtuigen:   F35B (JSF) – V22 Osprey
Helikopters:   14 tot 30
Mariniers:   400
Vrachtwagens:   50 (3,5 ton)
Bewapening   2 x Searam en 2 x 20mm Phalanx

[box]

En wat is de mening van de ODB?

De ODB signaleert de afgelopen twee jaar een toenemende spanning in Azië. Amerika stationeerde mariniers in Australië in aanloop tot de indienststelling van het eerste vliegkampschip van de Chinezen. Vlak daarna ontstond een ruzie over een paar rotspuntjes tussen Japan en China. De doop van de Izumo toont aan dat het wapengekletter in Azië nog maar net begonnen is. De leden van de ODB weten dat onze strijdkrachten op een aanvaardbaar peil moeten blijven en niet zoals nu het geval is al twee decennia blootstaan aan afbraakpolitiek vanuit Den Haag. Dus HH politici wordt wakker en investeer in uw defensie (werk, inkomen, economie, kennis)

Stop de afbraak en begin met opbouw![/box]

 

KlussenKlussen