Zr.Ms. Zeeland ligt met defecte diesels in de haven van Willemstad, Curaçao. Daar arriveerde het schip afgelopen woensdag als het nieuwe stationsschip. Dat gebeurde echter zonder het gebruikelijke ceremonieel en met behulp van sleepboten vanwege technische mankementen. De problemen zijn dermate ernstig dat technische hulp vanuit Nederland naar de West moet vliegen. 

De Zeeland vertrok 24 juni vanuit Den Helder en had begin juli moeten arriveren. Het patrouilleschip kon alleen zelfstandig op zijn E-vaart koerszetten naar Curaçao, maar werd toch de haven van Willemstad in gesleept. Een week later dan de normale aankomstdatum volgens marineschepen.nl

Mening ODB
‘Shambles’ … een ander woord is er niet voor dat een kapot schip naar de West wordt gestuurd. Zoiets kan toch niet anno 2017! Nou jawel hoor, de KM had geen keuze omdat de 4 OPV’s er niet best aan toe zijn. Te weinig personeel, te weinig opleiding, te weinig onderdelen en te weinig onderhoud (roofbouw op een ander schip is wel toegestaan) laat desastreuze sporen na.

De klachten van de werkvloer zijn helder: de top is teveel met zijn of haar carrière bezig in plaats van bezig te zijn met de doelstelling van Defensie. Een minister zie je tegenwoordig al weinig bij het overleg, maar is er echter wel als de kippen bij om in alle toonaarden te ontkennen dat de problemen bij het KCT schromelijk overdreven zijn.

Beste minister …. de problemen zijn huizenhoog.
In plaats van bezig te zijn met verdere afbraak (adaptieve defensie) … graag eens leiding geven.
In plaats van verre reizen te maken (businessclass) … ga aan tafel met de bonden en probeer eens een fatsoenlijk CAO tevoorschijn te toveren.
Niets zeggen hoor … de problemen zijn … defensie breed, maakt niet uit waar wij kijken: elk onderdeel ligt op z’n gat en wordt met kunst en vliegwerk operationeel gehouden.

Stop met afbraak begin met opbouw!

Bron: marineschepen.nl/redactie ODB

KlussenKlussen