De modernisering van 122 CV9035NL-infanteriegevechtsvoertuigen (CV90) is weer een stap dichterbij. Staatssecretaris Barbara Visser informeerde 10 november jl. de Kamer over de voortgang. Het doel van de zogenoemde midlife update (MLU) is zorgen voor operationeel relevante, makkelijke te onderhouden en toekomstbestendige voertuigen.

Slagkracht

De veiligheidssituatie is de afgelopen jaren veranderd en potentiële vijanden zijn aanzienlijk capabeler geworden. Het belang van de nodige slagkracht geïntegreerd in een robuust ‘command & control-netwerk’ is daardoor alleen maar toegenomen. De MLU zorgt ervoor dat de CV90 tot het einde van zijn levensduur in 2039 operationeel relevant en technisch inzetbaar blijft. Het omvat onder meer verbeteringen qua vuurkracht, bescherming, mobiliteit, waarneming en commandovoering.

Actief beschermingssysteem

De update bestaat onder meer uit de integratie van 90 actieve beschermingssystemen, die inkomende projectielen detecteren en verstoren. De vuurkracht verbetert door de toevoeging van het Spike-anti-tankraketsysteem. Voor de commandant en schutter zijn er nieuwe waarnemingsmiddelen, terwijl de chauffeur de beschikking krijgt over een warmtebeeldkijker. Daarnaast krijgen de CV90’s een toekomstbestendige IT-infrastructuur en een geïntegreerd battlefield management systeem. Betere detectie –en identificatiemogelijkheden maken informatiegestuurd optreden beter mogelijk.

Kwalitatief bijgesteld

De offerte viel in 1e instantie hoger uit dan het budget. Daarom is de opdracht kwalitatief en kwantitatief bijgesteld. Het aantal aan te passen voertuigen is bijgesteld. van 141 naar 122, het aantal rijles-voertuigen van 8 naar 6. Kwalitatief is afgezien van een aanvullend camouflagesysteem. De cyberveiligheid is daarentegen vergroot. Het budget is met zo’n €24 miljoen verhoogd tot ruim € 660 miljoen.

Vooruitblik

De staatssecretaris wil het contract met leverancier BAE Systems Hägglunds (BSH) zo snel mogelijk tekenen, uiterlijk in het 1e kwartaal van 2021. Na de ondertekening start de MLU van 4 testvoertuigen. Met BSH is afgesproken dat de firma Van Halteren Metaal de serieproductie van de MLU doet. De 1e serieproductie-voertuigen worden in 2024 geleverd, de laatsten in 2026.

Tekst: MinDef / Redactie ODB

Foto: AVDD / Redactie ODB

KlussenKlussen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in