Slag In Wiel Daring-class(type 45) Royal Navy

239
The Royal Navy Type 45 Destroyer, HMS Defender.
The Royal Navy Type 45 Destroyer, HMS Defender. HMS Defender is the fifth of the Navy’s six £1bn Type 45 destroyers – Defender was built in Glasgow which is one of her two affiliated cities (the other is Exeter). After delivery to her home port of Portsmouth in July 2012 she is now undergoing extensive Sea Trials and Training and is expected to join the Fleet early this year.

De machtigste oorlogsschepen die ooit zijn gebouwd voor de Britse marine het Type 45 moeten terug naar de bouwer omdat ze regelmatig met stroomuitval te kampen hebben als ze te veel taken tegelijkertijd willen uitvoeren.

Het Britse ministerie van defensie erkent de vele problemen, waarover verschillende Britse media vrijdag 29 januari berichtten, hoewel het de terugsturen van de schepen wat anders in het nieuws wil hebben. ‘In onze defensieterugblik vorig jaar hebben we besloten de stroom- en voortstuwingssystemen van de Type 45’s te verbeteren, wat moet leiden tot betere inzetbaarheid en weerbaarheid van de schepen gedurende hun levensduur.’, aldus het officiële standpunt van het ministerie.

De zes (oorspronkelijk 12 gepland) schepen hebben al meer dan 6 miljard Britse pond gekost. De bouw heeft maar liefst dertien jaar (incl. 36 maanden vertraging) in beslag genomen. De voorgestelde reparaties zouden tientallen miljoenen pond per schip bedragen, meldt het FD. Het Britse ministerie van defensie wil of kan die bedragen niet bevestigen.

Gevaarlijk
Het nieuws werd als eerste door de BBC naar buiten gebracht. De Britse omroep had een e-mail ingezien van een officier van de Royal Navy. Daarin stond dat de schepen ‘geregeld te kampen hebben met totale stroomuitval’, wat gevaarlijk kan zijn in oorlogssituaties.
Het nieuws leidde tot vele ironische commentaren op Twitter. ‘Nu weet de hele wereld dat de Britse marine schepen heeft die niet capabel zijn. Wat volgt?’, wordt er geschreven. ‘Waarom is dit niet opgepikt tijdens het opwerken van de schepen’, vraagt een ander zich af. Weer een andere twitteraar maakt zich zorgen over de toch al wankele Britse staatsfinanciën. ‘Was er maar iets dat we konden afblazen om de kosten hiervan te dekken.

Over de betrouwbaarheid van de Type 45-schepen waren al vaker vragen gerezen. De schepen zijn gebouwd in de werf van de Britse defensiespecialist BAE Systems te Portsmouth. Een andere trots van het Britse bedrijfsleven, Rolls-Royce, is samen met het Amerikaanse General Electric verantwoordelijk voor de voortstuwing van de oorlogsschepen.

Isis-doelen
Een van de zes schepen is op dit moment ingezet bij de ondersteuning van Franse luchtaanvallen op Isis-doelen in het Midden-Oosten. Bij de doop van een van de zes schepen werd nog trots vermeld dat de energiecentrale aan boord krachtig genoeg zou zijn om een stad met 80.000 woningen van energie te voorzien.

Bron: FD/Mathijs Schiffers

Foto: Royal Navy Images

Interessant? Deel het!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

2 REACTIES

  1. Hebben ze dan echt niets geleerd van “dien ‘Ollanders”. Ze proberen al eeuwen op onze schepen (tijdens FOST / NOST) het licht uit te krijgen. Lukte ze niet. Dan zou je toch zeggen dat dit een goede les was. NEE dus. Gemiste (zeer dure) kans.

Comments are closed.