3 oktober, 2024
IndustrieOplappen helpt niet meer

Oplappen helpt niet meer
O

Twee bedrijven zijn geselecteerd om een prototype te ontwikkelen voor de nieuwe helikopter van het Amerikaanse leger. De twee giganten Sikorsky-Boeing en Bell zijn geselecteerd uit vier gegadigden om een Technology Demonstrator (TD) te bouwen voor de nieuwe Joint Multi Role (JMR) helikopter.

De nieuwe JMR-TD moet uiteindelijk leiden tot het toekomstige Future Vertical Lift (FVL) programma van het Amerikaanse leger om rond het jaar 2030 een aantal van 2000-4000 UH-60 transport- en AH-64 aanvalshelikopters te vervangen. Dit FVL-programma neemt als uitgangspunt de middelzware “verticale verplaatsingsbehoefte” van het Amerikaanse leger. Het ontwerp moet in staat moet zijn een kruissnelheid van minimaal 230 knopen te behalen, bij een gevechtsbereik van ruim 400 km. Daarnaast moet de helikopter ook inzetbaar zijn vanaf schepen. Naar verwachting zullen de prototypes van beide fabrikanten in 2017 vlieggereed zijn.

Recente studies wijzen uit dat de huidige helikoptervloot aan het verouderen is en verbeteringen geen oplossing meer bieden. Daarnaast hebben recente conflicten in het Midden-Oosten aangetoond dat het gevechtstempo in de praktijk minstens vijfmaal hoger ligt dan waarvoor de vloot destijds is ontworpen. Dit gegeven maakt het des te belangrijker om de helikoptervloot te vernieuwen; oplappen helpt niet meer.

Bell V-280 Valor
Bell V-280 Valor

De kandidaat van Bell Helicopters is de Bell V-280 Valor uitgerust met een tiltrotor, die in staat is tweemaal zo snel en tweemaal zo ver te vliegen als de huidige generatie Amerikaanse helikopters. “En deze uitzonderlijke eigenschappen worden gecombineerd in een zeer geavanceerd vliegtuig dat minder weegt en minder kost”, alsdus een zegsman van Bell.
Boeing-Sikorsky komt met de SB-1 Defiant die is uitgerust met coaxiale stijve rotorbladen en een duwschroef aan de achterkant, die wordt gebruikt voor de versnelling en vertraging.

Een greep uit de voorwaarden van het programma die een duidelijke verbetering in de verticale verplaatsingsbehoefte zouden moeten opleveren, t.w.: bereik, snelheid, laadvermogen, overlevingskansen, betrouwbaarheid, een kleinere logistieke “footprint” en tenslotte veel lagere kosten in gebruik. Alleen met de toepassing van nieuwe technologieën en ontwerpen, zal aan deze wensen kunnen worden voldoen. Met het Amerikaanse FVL programma is naar verwachting $ 100 miljard  gemoeid.

Bron: Defense Industry Daily
Foto van de Defiant: event.aviationweek.com
foto van de Valor: http://news-and-encyclopedia-update.blogspot.nl/

Arag Banner
Select 2024Select 2024

Gerelateerd aan dit bericht: