De Koninklijke Marine heeft een contract gesloten met Thales voor de levering en installatie van de nieuwe NS100 radar op de in 1998 in dienst gestelde Zr. Ms. Rotterdam.
De nieuwe radar vervangt het dertig jaar oude radarsysteem (DA08) dat bij de bouw van het amfibisch transportschip van een ander marineschip ( Jacob van Heemskerck kl) gehaald werd. De NS100 staat aan de basis van de vuurleiding van de diverse wapensystemen aan boord van de Rotterdam, alsmede voor het Goalkeeper snelvuurkanon tegen inkomende luchtdoelen.
De nieuwe NS100 radar bouwt een driedimensionaal beeld op door een reguliere scan. Uniek is dat de radar dit combineert met de flexibele radarbundels uit ‘tegels’ – die als zend- en ontvangstmodule fungeren – met Active Electronically Scanned Array (AESA) technologie. Daardoor kan de radar vooruitlopend op de rotatie alvast vooruit en achteraf ook achteruit kijken. ‘Multifunctioneel dankzij de dual axis multi-beam’, zo noemt Thales deze innovatie, die zowel een detailbeeld als een overzichtsbeeld genereert.
De installatie van de radar aan boord van de Rotterdam past ook in het beleid van de Koninklijke Marine om dezelfde AESA-technologie toe te passen op de meeste van haar schepen. Dat geeft logistieke voordelen bij het onderhoud van de schepen, maar ook in de opleiding van de mensen die ermee moeten werken.
De versie van de NS100 waar de Koninklijke Marine nu voor gekozen heeft, combineert een S-band radar met een Identification Friend or Foe (IFF-mode 5S) systeem om vast te kunnen stellen of een schip of vliegtuig bekend is. Daarnaast kan de radar voorzien worden van een infraroodcamera, AIS (identificatie vriendschappelijke oppervlakte eenheden) en ADS-B (identificatie en positiesysteem van vliegtuigen) ontvangers en een Low Probability of Intercept (LPI) radar. Deze laatste navigatieradar (scout MK3) geeft een continue signaal af met slechts het vermogen van een mobiele telefoon, om zo lang mogelijk onzichtbaar te blijven. De grote S-band radar kan namelijk niet altijd aan staan, aangezien deze direct je positie verraadt wanneer een vijand de nodige voelsprieten door middel van elektronische oorlogvoering (EOV) heeft uitgestoken.
De NS100 radar wordt door Thales aangepast aan de wensen van de klant. Er kunnen dus meerdere sensoren in, maar dat hoeft niet. Voor klanten met een groter budget en behoefte aan een groter bereik, kunnen er extra zendmodules in geplaatst worden. Dat kan tijdens de productie, maar ook later.
De NS100 is voor Thales tevens het begin van een nieuwe ontwikkeling. Waar die ontwikkeling heen gaat wil de Hengelose fabrikant natuurlijk niet zeggen, maar de NS100 zal schaalbaar worden en ook geschikt zijn voor grotere schepen. Volgens Thales is de radar heel flexibel en heeft men al rekening gehouden met toekomstige technologieën.
Thales verwacht veel van de nieuwe radar. Volgens diverse media zijn de eerste radars aan Singapore verkocht, dat in 2013 acht systemen zou hebben gekocht. De Koninklijke Marine kocht één exemplaar voor Zr.Ms. Rotterdam in december 2014.
Specificaties
Functie: 3D middellange tot langeafstands lucht- en zeebeeldradar
Type: AESA
Bereik: 200+km
Elevatie: 70 graden
Stabilisatie: elektronisch
Rotatiesnelheid:
Frequentie: S-band
In gebruik bij: Singapore (8), Nederland (1)
bron Mindef/Thales/technisch weekblad ( Jan Spoelstra)
foto Thales