2 november, 2024
IndustrieNieuwe Nederlandse en Belgische Mijnenbestrijdingsvaartuigen

Nieuwe Nederlandse en Belgische Mijnenbestrijdingsvaartuigen
N

De bouw van 12 nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen door België (6) en Nederland (6) is 5 juli 2019 jl. op regeringsniveau onderstreept. Op deze dag tekenden staatssecretaris Barbara Visser, de Belgische defensieminister Didier Reynders, scheepsbouwer Naval Group (Fr) en ECA Robotics (Fr) het contract in Brussel. Laatstgenoemde bedrijf bouwt de mijnenbestrijding-dronesystemen waarmee de schepen worden uitgerust.

2800 ton
Het gaat om marineschepen met een waterverplaatsing van 2.800 ton gespecialiseerd in mijnenbestrijding. Voor deze taak zijn ze bijzonder stil en tegelijk zenden ze weinig elektromagnetische golven uit. Beide signalen kunnen mijnen laten afgaan. Ook zijn de schepen schokbestendig.

Uitgebreid pakket onbemande systemen
De schepen krijgen een uitgebreid pakket onbemande oppervlakte- en onderwatersystemen. Bijvoorbeeld het onbemande ‘Inspector 125’ vaartuig. Dit innovatieve platform zorgt ervoor dat het schip en zijn bemanning op veilige afstand kunnen opereren. Daarnaast vergroot het de inzetbaarheid.

Tien drones
De Inspector 125 heeft op zijn beurt verschillende dronesystemen aan boord die zijn verbonden met het gevechtssysteem (centrale) van het mijnenbestrijdingsvaartuig. Het gaat om autonome A18-M onderwatersystemen, T18-M gesleepte sonarsystemen en mijnenidentificatie- en vernietigingssystemen, zoals de op afstand bestuurbare Seascan en KSTER-C. Alle drones zijn inzetbaar vanaf de Inspector 125. Bij het pakket horen ook vliegende en baggerende drones. Ieder schip krijgt in totaal zo’n 10 drones.

Belgisch-Nederlandse (marine)samenwerking
De Belgisch-Nederlandse (marine)samenwerking (BENESAM) gaat verder dan die tussen ander NAVO partners. Er zijn gezamenlijke en geïntegreerde staven, opleidingen, trainingen en operaties. En naast de gezamenlijk aanschaf van mijnenbestrijdingscapaciteit gaan de landen ook samen vrijwel identieke M-fregatten kopen. Dit maakt het mogelijk om het onderhoud en kosten van deze scheepstypen onderling te verdelen.

België heeft de leiding bij de vervanging van de mijnenbestrijdingscapaciteit, Nederland bij de M-fregatten.

Bron: MinDef
Foto: AVDD/Navalgroup

Arag Banner
ComputerComputer

Gerelateerd aan dit bericht: