In de gigantische assemblagehal van Scania bij Zwolle kreeg Defensie 18 december 2018 jl. de 1e serie nieuwe Scania-vrachtwagens. Dit nieuwe voertuig vervangt de oude 4- en 10-tonners van DAF die decennia lang de logistieke ruggengraat vormden van de krijgsmacht. In totaal heeft de krijgsmacht meer dan 2.000 exemplaren aangeschaft. De nieuwe vrachtwagens zijn in veel opzichten een grote stap voorwaarts.

De besturing van het Zweedse product is een stuk moderner. Zo helpen camera’s de chauffeur om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ook schakelen behoort tot het verleden; de vrachtwagen heeft een automaat. Deze past het motorvermogen optimaal bij iedere situatie aan, wat weer brandstof bespaart. De normale cabine is voor operaties en missies relatief eenvoudig te vervangen door een gepantserde versie.

Aanzienlijk verbeterd
Ook de vrachtvervoerfunctie is aanzienlijk verbeterd. Het laadvermogen is vergroot van 4.000 naar 10.000 kilo. Daarnaast kan de wagen worden voorzien van een laadkraan en/of aggregaat tussen de cabine en de laadvloer. Flexibiliteit kenmerkt het voertuig sowieso. Het containerframe op het chassis is bijvoorbeeld heel eenvoudig van verschillende modules te voorzien. Het ene moment zit er nog een brandstofmodule op, een paar minuten later is deze vervangen door een personeels-, vracht-, of onderhoudsmodule.

Vervanging operationele wielvoertuigen
Minister Ank Bijleveld-Schouten, haar Zweedse collega Peter Hultqvist, directeur van de materieelorganisatie Defensie vice-admiraal Arie Jan de Waard en Commandant Landstrijdkrachten luitenant-generaal Leo Beulen overhandigden de sleutels aan de 1e gebruikers.

De nieuwe voertuigen vallen onder het project Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW). Het DVOW bestaat uit meerdere deelprojecten voor wielvoertuigen en aanvullende systemen, zoals containers en hefmiddelen.

Bron: MinDef
Foto: AVDD