Naast een trainer voor dekpersoneel van de marine op Harssens is volgend jaar ook een €1.936.000 kostende oefenplaats voor helikopterpiloten op vliegkamp De Kooy gereed. Wie nu over de provinciale weg N9 rijdt en ter hoogte van de McDonalds naar de duinen kijkt, ziet in het achterland de contouren van de nieuwe oefenplaats verrijzen.
Vliegdekofficier (VDO)
Bouwvakkers van aannemer Carlebur bouwen daar momenteel aan de ruimte die gebruikt gaat worden voor de VDO en flightdeck supervisor. Daarnaast komt een wacht- en instructieruimte. De gebouwen krijgen een hellend dak.
Dummydeck
Niet zichtbaar, want op de grond, komt een nabootsing van het vliegdek (dummydeck) van de grootste marineschepen van de Koninklijke Marine. Aannemer Carlebur: “Het dek wordt gebruikt om landen op een scheepsdek zo realistisch mogelijk te simuleren. Het dek is uitgerust met grids, dekmarkeringen en lashingpoints inclusief de gebruikte navigatieverlichting.” Het oude dummydeck aan het eind van de baan 03/21 verliest met de komst van de nieuwe oefenlocatie haar functie.
Voorjaar 2018 in gebruik
Er wordt flink doorgewerkt, zegt luitenant Kiki Thielen, woordvoerder van het Defensie Helikopter Commando. “De bouw is helaas wat vertraagd doordat onder andere het weer tegen zat”, legt Thielen uit. “De aannemer is druk bezig. Er wordt nog beton gestort. Ook wordt een weg naar de oefenplaats aangelegd.” Het commando dat de scepter zwaait over het maritiem vliegkamp verwacht dat het dummy deck aan het begin van het voorjaar in gebruik kan worden genomen.
Geluidsoverlast
Defensie heeft de nieuwe plek van de oefenlocatie onder meer gekozen om de geluidsoverlast voor omwonenden van De Kooy te verminderen. Bewoners van de Kortevliet klaagden al langer over het lawaai van de helikopters die landingen op schepen nabootsten. Ruim vijf jaar geleden heeft Defensie daarom grond gekocht aan de zuidzijde van de luchthaven.
Geluidswal
Vorig jaar is een grote hoeveelheid zand aangevoerd. Daarmee is een langwerpige heuvel met geluidswal opgeworpen. De wal is zo ingericht dat er een heuvel met twee hellinghoeken is ontstaan. Een daarvan is vijf graden; de ander tien. Op de hellingheuvel kunnen NH90 helikopters oefenen om onder een hoek te landen, evenals dat bij op de zee deinende marineschepen het geval is.
Twee helikopters
In het bedrijfsblad van Den Helder Airport vertelde MJR Jan Verest, hoofd luchtverkeersleiding van De Kooy, eerder: “Het dummy deck is een grote betonnen plaat die lijkt op het achterdek van de amfibische transportschepen Zr.Ms. Rotterdam en Zr.Ms Johan de Witt. Op deze spot kunnen aanvliegoefeningen worden gehouden. Er kan zowel met een als met twee helikopters tegelijk worden geoefend.”
Bron: Noventas/AD/Carlebur
Foto: Carlebur/Defensie