De marine onthulde 9 november 2018 niet alleen het uiterlijk, maar ook de naam van het nieuw te bouwen combat support ship (CSS). Het wordt: Zr. Ms. Den Helder. Het nieuwste marineschip voer vandaag als 3D-animatie de Helderse haven binnen. Ook was een varend model van 8 meter lengte te zien bij het Maritiem Research Instituut (MARIN) in Wageningen.
Logistieke steun
Voor het eerst krijgt een oorlogsschip de naam Den Helder. “Dat doet recht aan de samenwerking tussen de stad en de marine” lichtte staatssecretaris Barbara Visser toe. “De stad Den Helder is voor alle Nederlandse en enkele Belgische oorlogsschepen de logistieke thuisbasis. Bij operaties op zee gaat het bevoorradingsschip met die naam dezelfde logistieke steun bieden.” Daarnaast past de naam binnen een traditie om marineschepen te vernoemen naar Nederlandse steden.
Uitgebreide uitrusting
Het CSS gaat andere marineschepen op zee voorzien van brandstof, munitie en goederen. Hiervoor heeft het schip twee zogenoemde BOZ-posities (bevoorrading op zee). Ook krijgt het een helikopterdek en hangaar voor vliegoperaties. Op het bovendek komt ruimte voor zeecontainers. Voor boarding- en reddingsoperaties en personenvervoer zijn er twee RHIB-motorboten aan boord. Daarnaast kan het worden uitgerust met twee FRISC-onderscheppingsboten. Voor zelfverdediging zijn er verschillende wapensystemen.
Reeks nieuwbouwprojecten
Damen Schelde Naval Shipbuilding bouwt de nieuwe tanker die in 2023 moet worden opgeleverd. Zr.Ms. Den Helder is het 1e in een reeks nieuwbouwprojecten. De komende jaren vervangt Defensie onder meer de mijnenjagers, M-fregatten en onderzeeboten.
Bron: MinDef
Foto: AVDD/redactie
Mening ODB
Goede zaak deze aanschaf! “Eén is geen, twee is alles” (Rob Verkerk) was een opmerking die regelmatig op vergaderingen binnen de ODB terugkeerde, zeker de vraag waarom de vloot het met slechts één bevoorrader moest stellen. Het is nog even wachten, want schepen bouwen doe je niet één twee drie. Maar in 2023 is de bevoorrading op zee weer terug op het oude niveau.
Wat wij tot nu toe weten over dit project:
- Lengte: 180 mtr +
- Waterverplaatsing: 20.000 ton +
- Bemanning: 70 met capaciteit tot 160
- Laadposities: 3
- Max aantal containers 20
- Rhibs: 2
- Frisc: 2
- NH90: 1