De tweede hoofdmotor van het nieuwste marineschip Zr. Ms. Karel Doorman moet ook worden uitgebouwd, meldt het Noord Hollands Dagblad 4 mei jl. De informatie heeft het blad op zijn beurt gekregen van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs.

Volgens het instituut ziet het er naar uit dat de schade aan de hoofdelektromotor van het oorlogsschip niet het gevolg is van slijtage of onjuiste handelingen, maar het gevolg is van een ontwerpfout.

De motor is door een Frans bedrijf gemaakt als onderdeel van een voortstuwingssysteem van General Electric. De visie van het instituut, waar ook oud-marineofficieren deel van uit maken, is inmiddels door politieke partijen verwerkt in Kamervragen aan de minister van defensie.

In de Kamervragen wordt een mogelijk verband gelegd tussen de schade en bezuinigingen op de krijgsmacht. Zo wil de politiek van de minister weten of het defect het gevolg is van een besparing op de aanschafkosten van de motor.

bron: NHD/redactie

3 REACTIES

  1. Helaas zijn er de afgelopen decennia wel vaker problemen met nieuwe voortstuwers geweest. Het slachtoffer van andere ideeën en soms verkeerde (financieel beperkte) keuzes. Defensie is natuurlijk een gigantisch mooie proeftuin voor het bedrijfsleven laten we eerlijk zijn. En je kunt er als fabrikant mooie sier mee maken dat je voor Defensie produceert.

  2. Men zou toch alleen beproefde zaken van de plank af kopen? Het wiel wordt weer uitgevonden, met alle kosten en niet te vergeten de problemen van dien. Leert men het nu nooit?

  3. Volgens mij is het voor defensie van levensbelang dat ze met betrouwbaar materieel kunnen werken. Te vaak heb ik meegemaakt dat er een politieke keuze wordt gemaakt waarbij het kosten aspect de hoofdrol speelt. Dit vind ik een werkelijk beschamende situatie. Het wordt tijd dat Nederland eidelijk een 2% van het bnp gaat besteden aan defensie.

Comments are closed.