Een contract voor het nieuwe bevoorradingsschip Zr.Ms. Den Helder betekent dat meer dan 100 (voornamelijk) Nederlandse bedrijven aan de slag kunnen. Vice-admiraal Arie Jan de Waard plaatste 19 februari in Den Helder namens Defensie zijn handtekening op het document. CEO Arnout Damen deed dat namens Damen Shipyards. Als alles volgens plan verloopt levert het familiebedrijf het Combat Support Ship het 2e kwartaal van 2024 op. Een jaar later is het dan operationeel inzetbaar.

DMO
De Scheepsbouwer begeleidt de bouw van dit innovatieve schip als hoofdaannemer, samen met de Defensie Materieel Organisatie (DMO). De 100 betrokken bedrijven vormen een groot deel van de Nederlandse marinebouwsector.

Combat Support Ship
De contractondertekening gebeurde op de brug van het Joint logistic Support Ship (JSS) Zr.Ms. Karel Doorman. De grotere broer van de Den Helder vormt de basis voor het ontwerp van het nieuwe Combat Support Ship (CSS). Hiermee brengt de Koninklijke Marine haar bevoorradingscapaciteit weer op peil.

Scheepsbel
De scheepsbel is er alvast. Die bood waarnemend burgemeester Jeroen Nobel van Den Helder namens de stad aan. Li CEO Arnout Damen, re: vice-admiraal Arie Jan de Waard, Nobel en Commandant Zeestrijdkrachten vice-admiraal Rob Kramer.

Maritieme taakgroep
Overigens doet het CSS nauwelijks onder voor het JSS. Het nieuwe schip telt misschien iets minder meters en tonnage, maar is in innovatie zijn oudere broer ver vooruit en vult hem aan. Met het CSS is de marine weer in staat om een maritieme taakgroep langere tijd op zee te houden. Dat geldt zowel in nationaal als in internationaal verband. Dit vergroot de effectiviteit van (inter)nationale vlootverbanden en helpt de krijgsmacht bij het uitvoeren van de grondwettelijke taken.

Beheersen van vluchtelingenstromen
Het nieuwe schip is wereldwijd inzetbaar en kan, beschermd door fregatten, opereren onder hoge dreiging. Daarnaast is het te gebruiken bij de bestrijding van drugssmokkel, het beheersen van vluchtelingenstromen en het verlenen van noodhulp. Het bijna 200 meter lange bevoorradingsschip krijgt een 75-koppige bemanning en kan daarnaast ook 75 opvarenden meenemen. Er is plaats voor meerdere helikopters en zo’n 20 containers.

Niet Europees aanbesteed
De bouwopdracht is niet Europees aanbesteed. Defensie wil de kennis en kunde van het ontwerpen en bouwen van marineschepen in Nederland houden. De krijgsmacht beriep zich hiervoor op het artikel 346 van het Verdrag Werking Europese Unie. Hierin staat dat lidstaten wezenlijke veiligheidsbelangen mogen beschermen. De totale kosten van de bouw van Zr.Ms. Den Helder bedragen €375 miljoen.

Bron: Mindef
Foto: AVDD

KlussenKlussen