2 maart, 2024
Industrie en materieelEerste gemoderniseerde LCU te water gelaten

Eerste gemoderniseerde LCU te water gelaten
E

Het eerste vernieuwde Landing Craft Utility-schip (LCU-landingsschip) de L9528 van de Koninklijke Marine is 9 januari 2024 te water gelaten. Dat gebeurde bij De Haas Shipyards in Rotterdam. Dit bedrijf voert de zogeheten midlife upgrade uit aan alle 5 de LCU-landingsschepen. Dankzij de ingreep kunnen de vaartuigen uit 1998/99, gebouwd bij scheepswerf Visser uit Den Helder, nog tot zeker 2032 mee.

LCU MK III

Het duurt nog wel enkele weken voor de marine echt met de LCU Mark III aan de slag mag. Nu het 200 ton wegende schip in het water ligt, worden de laatste tests uitgevoerd en de laatste werkzaamheden aan boord afgerond. Na certificering gaat het via het Commando Materieel en IT naar de marine.

Sewaco

Het landingsvaartuig is aangepast om te kunnen blijven voldoen aan nieuwe eisen en veranderend gebruik. Zo is er onderin het schip een nieuw slaapverblijf gemaakt om de personele capaciteit te verhogen. Ook zijn de generatoren vernieuwd, is het stuurhuis compleet vervangen en zijn de uitlaten naar het achterschip geplaatst. Daarnaast is het Sensoren, Wapen en Commando Systeem (sewaco) vervangen en zijn er extra functionaliteiten zoals een verhoogde vaarsnelheid gerealiseerd. De overige schepen worden gefaseerd tot 2025 vernieuwd.

Grootste landingsvaartuig

De marine gebruikt dit type landingsvaartuigen (200 ton) om zwaar materieel te vervoeren vanaf een amfibisch transportschip naar het strand en terug. In de praktijk blijkt echter dat de vaartuigen in toenemende mate worden ingezet als multifunctionele ondersteuningsvaartuigen met een breder takenpakket. Zo kunnen LCU’s met toegevoegde eenheden worden ingezet als uitvalsbasis voor speciale eenheden, als ondersteunend logistiek platform (voeding, onderdak, onderhoud), als platform voor medische eenheden en als Intelligence Surveillance & Reconnaisance platform. De LCU’s worden ook ingezet als ondersteunend platform voor eenheden bij anti-piraterijoperaties. 

BARV

Het zijn de grootste landingsvaartuigen van de marine. Aan boord van 1 LCU-schip is plek voor onder meer 3 trucks, 2 pantservoertuigen en een beach armoured recovery vehicle  (BARV-bergingsvoertuig) of 130 volledig bewapende mariniers. De volgende vaartuigen worden op hetzelfde niveau gebracht: L9526, L9527, L9528, L9529

Tekst: MinDef / Redactie ODB

Afbeelding: MinDef / Redactie ODB

Select 2024Select 2024

Gerelateerd aan dit bericht: