Defensie heeft de C-390M, van de Braziliaanse fabrikant Embraer, gekozen als opvolger en vervanger van de verouderde C-130H Hercules. Het eerste vliegtuig staat gepland voor levering in 2026.
Einde operationele levensduur
De door de luchtmacht geëxploiteerde 4 Herculessen hebben het einde van hun operationele levensduur bereikt. Aanvankelijk was het de bedoeling om ze tot minimaal 2031 in de lucht te houden, maar ze worden minder gebruikt naarmate de beschikbaarheid door onderhoud daalt.
Toch 5 vliegtuigen
Staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat legde aan de Tweede Kamer uit wat de motieven waren voor de aankoop van de C-390’s. Hij maakte bekend dat het oorspronkelijke plan was om vier nieuwe vliegtuigen aan te schaffen, maar het ministerie besloot later over te stappen op vijf toestellen.
Oekraïne
De stijging wordt veroorzaakt door de lessen die zijn getrokken uit de evacuatie van voormalig medewerkers en gezinnen uit Afghanistan in 2021 en als reactie op de nu drastisch veranderde veiligheidssituatie in Oost-Europa.
Transportcapaciteit
“Deze investering onderstreept het belang van het hebben van een transportcapaciteitsgarantie voor de krijgsmacht. Door de inzettijd te verlengen van 2400 naar 4000 uur, kunnen eenheden vaker worden ondersteund. Ook Nederland draagt bij aan het opvullen van een Europees transport tekort.”
Vereisten
Het ministerie van Defensie heeft bij haar zoektocht een aantal eisen gesteld. Uit onderzoek blijkt dat de C-390M beter is dan de Lockheed Martin C-130J, die als alternatief werd beschouwd.
4 is voldoende
De C-390M heeft een hoge beschikbaarheid, presteert goed in veel functionele en technische vereisten en vereist minimaal onderhoud. Daarnaast kan de C-390M met 4 vliegtuigen al aan de minimaal vereiste 2400 vlieguren voldoen. De C-130J heeft daarvoor sowieso 5 toestellen nodig.
European Airlift Command
De C-390M zal ook deelnemen aan het European Airlift Command. Het is een samenwerking van 7 Europese landen op het gebied van luchtvaart. De integratie van de C-390M in Europa is daarnaast gemakkelijker aangezien zowel Portugal als Hongarije met dit toestel vliegen.
Kosten
De geraamde kosten zullen stijgen naarmate het ministerie van Defensie het aantal vlieguren wil verhogen. Nu zal dat tussen de 1 en 2,5 miljard euro zijn.
Tekst: MinDef / Redactie ODB
Afbeelding: Embraer / Redactie ODB