23 april, 2024
Industrie en materieelEerste vernieuwde Apaches weer in Nederland!

Eerste vernieuwde Apaches weer in Nederland!
E

De eerste 2 gemoderniseerde Apaches AH64E (Guardian) zijn na een flinke upgrade in de VS weer terug in Nederland. De gevechtshelikopters kwamen 7 december jl. rond het middaguur met een militair C-17 (Globemaster) transportvliegtuig aan op Vliegbasis Woensdrecht. Na deze toestellen komen er tot medio 2025 nog 18 geupdate exemplaren terug.

Relevant

De Apache Guardian is de gemoderniseerde variant van zijn voorganger Apache Delta (AH-64D). Defensie beschikt er sinds 1997 over. De gevechtshelikopter is sindsdien veelvuldig wereldwijd ingezet. Na 20 jaar intensief gebruik, met tussentijds noodzakelijk onderhoud en upgrades, was een grote modernisering noodzakelijk. Die moet zorgen dat de Apache ook in de komende decennia operationeel relevant blijft.

Toekomstbestendig

Zo beschikt de ‘Echo’ onder meer over nieuwe radarsystemen, sensoren, en radio- en navigatiesystemen. Andere verbeteringen zijn moderne composieten rotorbladen en een verbetert  motorvermogen ( 2 x T700-GE-701D ) . Door de upgrade beschikt Defensie over effectieve en toekomstbestendige gevechtshelikopters, inzetbaar tot 2050.

Boeing

De modernisering van de helikopters gebeurde hoofdzakelijk bij fabrikant Boeing. Daar zijn de machines in hun geheel ontmanteld. Sommige componenten werden getest, hergebruikt of vervangen ten behoeve van de gemoderniseerde helikopter.

Onderhoud en testen

Op Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) worden de Apaches in vliegbare conditie gebracht. Dat houdt in dat de toestellen in elkaar worden gezet en het nodige onderhoud krijgen. Na een traject van systeemimplementaties en controles volgt een bewijs van luchtwaardigheid.

Testvluchten

Na nog een aantal testvluchten vliegen de Apaches over een aantal maanden naar hun thuisbasis. Dat is het Defensie Helikopter Commando op Vliegbasis Gilze-Rijen. Daar worden de 20 Echo’s bij het 301 squadron gestationeerd. Nog eens 6 exemplaren heeft Defensie op dit moment al in gebruik bij het 302 trainingssquadron in het Texaanse Fort Cavazos in de Verenigde Staten. In 2025 komen hier 2 toestellen bij (compensatie voor twee verongelukte toestellen).

Specificaties

  • – fabrikant: Boeing Defense & Space Group
  • – aantal: 28 (+ 2). 
  • – type: AH-64D, na modernisering AH-64E
  • – registratienummers AH-64D: Q-01 tot en met Q-30. Q-20 crashte in 2004 in Afghanistan, Q-15 verongelukte in 2015 in Mali.
  • – registratienummers AH-64E: Q-31 tot en met Q-58
  • – lengte: 15,47 meter
  • – breedte: 5,79 meter
  • – hoogte: 3,92 meter
  • – hoofdrotor: 4 bladen, diameter 14,63 meter, 292 omwentelingen per minuut
  • – staartrotor: 4 bladen, diameter 2,79 meter, 1.417 omwentelingen per minuut
  • – motoren: 2, type General Electric T700-GE-701D
  • – vermogen: continu 1.716 pk per motor; maximaal 2.000 pk (bij 1 motor)
  • – gewicht: 5.662 kilo (leeg)
  • – maximaal tactisch gewicht: 9.190 kilo (met munitie en brandstof)
  • – absoluut maximum: 10.433 kilo
  • kruissnelheid (snelheid waarbij het toestel de meeste kilometers aflegt met zo min mogelijk brandstof): 222 kilometer per uur
  • – maximumsnelheid: 366 kilometer per uur
  • – bereik: 460-485 kilometer of zo’n 2,5 uur afhankelijk van de missie; extra 330 kilometer per extra brandstoftank (maximaal 4 stuks, maar dan geen bewapening) 
  • – bemanning: 2 vliegers
  • – kleur: olijfgroen
  • – bewapening
    • Hellfire-antitankraketten (maximaal 16, 4×4)Hydra 70-raketten (maximaal 76, 4×19)
    • 30mm-boordkanon (maximaal 1.200 stuks munitie)
  • sensoren: infraroodcamera voor dag- en nachtgebruik, videocamera (dag); laseraanwijzer
  • in gebruik bij: Koninklijke Luchtmacht

Tekst: MinDef / Redactie ODB
Afbeelding: MinDef / Redactie ODB

Arag Banner
Select 2024Select 2024

Gerelateerd aan dit bericht: