Aan 1 van de 2 hoofdelektromotoren van Zr. Ms. Karel Doorman is schade ontstaan waardoor deze moet worden vervangen. Dat is een ingrijpende operatie die ongeveer 8 maanden duurt. Minister Hennis-Plasschaert informeerde woensdag 6 april de Tweede Kamer.

De schade ontstond op 10 maart jl. op zee. Het logistieke ondersteuningsschip keerde terug naar thuishaven Den Helder, waarna een eerste onderzoek volgde. Inmiddels wordt een vervolgonderzoek gedaan naar hoe de motor beschadigd raakte. Defensie doet een beroep op de door de leverancier in het contract gestelde garantie om de schade te verhalen. Defensie bekijkt ook of de Karel Doorman met slechts 1 hoofdelektromotor een deel van het bestaande vaarprogramma kan uitvoeren. De hoofdelektromotoren krijgen de elektriciteit van de dieselgeneratoren en iedere elektromotor drijft één as aan.

Zr. Ms. Karel Doorman is vorig jaar 24 april 2014 vervroegd als grootste marineschip in dienst gesteld in plaats van de 4 september van dat jaar. Het bereidde zich de afgelopen maanden voor op volledige operationele inzet.

Mening ODB
De ODB hoopt dat de aan de Tweede Kamer gemelde 8 maanden ook gehaald kunnen worden. De geplande operatie om de schade te herstellen kan wel eens veel langer gaan duren dan gepland. Daarbij spelen een aantal kopzorgen een hoofdrol. Beschikbaarheid reserve voortstuwing bij de fabrikant, en zoals zoveel artikelen bij Defensie koop je het niet zomaar van de plank.

Daarnaast hebben de ingenieurs nimmer rekening gehouden met in en uitbouw van de apparatuur, dus wordt de operatie een ambitieuze onderneming. Als laatste speelt de garantie mee het schip is immers te vroeg door de gebruiker in dienst gesteld zonder dat het zijn proefvaarten onder toezicht van Damen Shipyards had afgerond. Zoals de ODB het ziet doet Defensie een beroep op coulance van de scheepsbouwer. Hoe dan ook de reparatie van de enige bevoorrader van de Nederlandse vloot wordt erg kostbaar.

(Duimen maar)

Bron: Mindef/ODB