Nieuw In 2017: De Zephyr S

194

Het ministerie van Defensie van het Verenigd Koninkrijk (UK MoD) heeft plannen bekend gemaakt een optie te nemen voor de aanschaf van een derde Airbus Zephyr S – een zogenaamde High Altitude Pseudo-Satellite (HAPS) vliegtuig.

Vliegend op een kruishoogte van 65,000ft (Fl 650) wordt de unieke Zephyr S ingezet voor verkenningen of voor het verzorgen van communicatie voor land of maritieme eenheden. Één missie tot kan enkele weken achtereen duren, zonder een enkele tussenlanding! Het UK MoD wil nog niet bekend maken wat de precieze redenen van deze extra optie is. De eerste Zephyr S wordt afgeleverd in de zomer van 2017, waarna gelijk met een beproevingsprogramma wordt gestart.

Het vliegtuig is ontworpen als een kostenbesparend alternatief voor bestaande satellietsystemen en conventionele vliegtuigen. Het kan op een unieke manier communicatie ondersteunen of lange afstand verkenningen uitvoeren voor het UK MoD en de NAVO partners, aldus Sophie Thomas (HAPS Programme Manager).

Het toestel maakt gebruik van zonne-energie en vliegt boven elk civiel luchtverkeerssysteem en boven alle weeromstandigheden. Dit laatste type van Zephyr S heeft een spanwijdte van 25 meter, is 30% lichter en heeft 50% meer batterijopslag dan zijn voorganger. Dit zorgt ervoor dat het toestel meer lading mee kan nemen voor de verschillende opdrachten die het uit kan voeren. Het toestel kan maar liefst vier weken achtereen vliegen waarna, voor het benodigde onderhoud, een tussenlanding gemaakt moet worden. Waarna het daarna weer op een volgende missie gestuurd kan worden.

Naast militaire taken kan de Zephyrs S ingezet worden voor humanitaire missies voor allerlei ministeries zoals landbouw, milieu, transport en veiligheid. Het stelt overheden in staat continue stabiele internet verbindingen te onderhouden met gebieden die geen internet hebben of waar de infrastructuur voor internet beschadigd of vernietigd is

bron: Airbus
foto: Artist’s impression Airbus

Interessant? Deel het!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •