Nederland en Luxemburg schaffen same twee Airbus-tanker/transportvliegtuigen aan. De toestellen worden voor de NAVO ondergebracht in een pool op Vliegbasis Eindhoven. België, Duitsland, Noorwegen en Polen hebben de intentie zich later aan te sluiten.

Het Multi Role Tanker Transport (MRTT) project is een mooi voorbeeld van de toekomstgerichte samenwerking tussen Europese landen die het kabinet voorstaat. Zo schrijft minister Jeanine Hennis-Plasschaert vandaag aan de Kamer. De aanschaf van de toestellen van het type A330 MRTT vormt een belangrijke bijdrage aan de schaarse tanker- en transportcapaciteit  van met name de Europese Unie. Naast het bijtanken van vliegtuigen en strategisch transport, voeren de MRTT-toestellen bijvoorbeeld ook medische evacuaties uit, zo nodig in intensive-care units.

De vloot wordt eigendom van de NAVO. Luxemburg en Nederland hebben exclusieve gebruiksrechten. Naast de aanschaf vallen ook instandhouding en operationele inzet onder het MRTT-project. Nederland is leidend in dit multinationale samenwerkingsproject. De nieuwe toestellen krijgen Vliegbasis Eindhoven als thuisbasis. Ook registreert Nederland de toestellen en is het verantwoordelijk voor het toezicht op de luchtwaardigheid. Onderzocht wordt of het hier gelegerde European Air Transport Command de pool kan aansturen. Kosten en personeel worden verdeeld op basis van het aantal vlieguren dat elk land nodig heeft. De verwachte levensduur van de vloot is 30 jaar. Het budget van de investering ligt tussen de € 250 miljoen en € 1 miljard.

Nederland en Luxemburg legden de afspraken schriftelijk vast in een Memorandum of Understanding (MoU). Vandaag volgde de contractondertekening met Airbus. Als België, Duitsland, Noorwegen en Polen inderdaad besluiten mee te doen, biedt zowel het MoU als de offerte van Airbus die mogelijkheid. In dat geval worden de ontwerpkosten ook met deze landen gedeeld. Dit leidt tot lagere kosten beide landen. Als België, Duitsland, Noorwegen en Polen zich aansluiten, kan het aantal vliegtuigen in de MRTT-vloot oplopen tot acht. Volgens het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) heeft Vliegbasis Eindhoven voldoende militaire geluidsruimte voor al deze A330 MRTT-toestellen.

De twee deelnemende landen onderzoeken de mogelijkheid van samenwerking voor opleiding, training en het onderhoud met onder meer Frankrijk en Groot-Brittannië. Eerstgenoemde ontvangt het eerste toestel in 2018. Groot-Brittannië vliegt al met de A330 MRTT’s. Beide toestellen worden vanaf 2020 geleverd. Vanaf dat jaar stelt de luchtmacht haar 2 KDC-10 toestellen geleidelijk uit dienst. Op die manier blijft de tanker/transportcapaciteit van Defensie gegarandeerd.

Bij de aanschaf  van A330 MRTT-toestellen  zijn het Europees Defensie Agentschap (EDA), de Europese materieelorganisatie Organisation Conjointe de Coopération en matière d’Armement (OCCAR) nauw betrokken.

bron: MINDEF

KlussenKlussen
Vorig artikelStafschip De Ruyter Bestrijdt Mensensmokkel Voor NAVO
Volgend artikelTe Mooi Om Waar Te Zijn

1 REACTIE

Comments are closed.