Defensie moet snel een alternatief kopen voor de afgekeurde NH-90 helikopter om te voorkomen dat de marine jarenlang ‘vleugellam’ rondvaart. De marineleiding bekijkt de mogelijkheid om tweedehands heli’s die wel operationeel bruikbaar zijn in te zetten tot de vele mankementen met de NH-90 zijn opgelost.
Er is gewoon een helikopter aan boord nodig die kan dienen als geïntegreerd wapensysteem”, aldus voorzitter GOV/MHB Marc de Natris. De heli’s die nu tijdelijk worden ingezet, zijn niet geschikt voor gevechtstaken en niet op alle schepen bruikbaar. Zonder helikopters kunnen piraterijmissies niet goed worden uitgevoerd en zullen vliegers de marine verlaten.
De officieren kijken onder meer naar de Amerikaanse SH-60R Seahawk, die de VS onlangs hebben verruild voor een nieuwer model de SH-70A Seahawk. Een officiële woordvoerder van Defensie kan niets zeggen over de interesse voor de aanschaf van heli’s ‘vanaf de reservebank’.
De voorzitter van de ODB Erik Jurriëns heeft eveneens in veel gesprekken vernomen dat de interesse vanuit de maritieme vliegerswereld meer ligt bij het Amerikaanse of Engelse product dan de NH90. De heli’s worden naast piraterij missies ook dagelijks ingezet in het Caraibisch gebied voor Counter Drugs operaties, Search and Rescue missies naast vele andere operaties van militaire aard voor de vloot.
Jurriëns geeft aan dat de meest slimme keuze weer voor een Lynx helikopter zou zijn de infrastructuur en kennis zijn op de Kooy in ruime mate aanwezig. Misschien zou de super Lynx (de Wildcat) een uitstekende optie zijn. Deze optie zou nl. veel besparen inzake opleidingen van grond en vliegend personeel.
bron: GOV/MHB/De Telegraaf/redactie ODB