Transporteenheid 336 Squadron voldoet niet aan de door defensie zelf opgestelde militaire luchtvaarteisen. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een onderzoek over vermoedelijke misstanden bij dit squadron. De raad constateert dat door de druk van vele uitzendingen de afgelopen jaren “de grenzen van veilig werken zijn gezocht”. “Vliegers van het squadron voldeden bij uitzending niet altijd aan de luchtvaarteisen en er kan niet uitgesloten worden dat ze onbevoegd en (te) onervaren zijn ingezet bij tactische vluchten.” De militaire eisen op dit gebied zijn niet volledig in of uitgevoerd, stelt de Onderzoeksraad keihard vast. De eenheid is gestationeerd op Vliegbasis Eindhoven en vliegt met vier C-130H Hercules-transportvliegtuigen.

De Onderzoeksraad kwam in actie nadat een vlieger van het squadron maar liefst 19 meldingen had gedaan over incidenten en tekortkomingen op het gebied van vliegveiligheid. Die gebeurden in de periode 2009-2010. Ze meldden het afwijken van veiligheidsprocedures en het niet goed (onvoorbereid) uitvoeren van operationele opdrachten. Het ging dan onder meer om het onveilig opstijgen en landen in een missiegebied, het ontbreken van actuele vliegkaarten aan boord en het verkeerd afwerpen van parachutisten en lading.

De OVV concludeert dat geen van deze gemelde misstanden op dit moment nog aan de hand zou zijn, maar toen de melder in april 2013 bij de Onderzoeksraad aanklopte, was dat voor het grootste gedeelte het geval. Los van de melding is geconstateerd dat de Koninklijke Luchtmacht de militaire luchtvaarteisen niet heeft ingevoerd. Deze eisen waren door Defensie opgesteld en hadden in 2008 moeten zijn ingevoerd. De invoering hiervan is nu voorzien in 2015.

Het ministerie van Defensie benadrukt dat er nu niets meer aan de hand is. Een deel van de gemelde tekorten kon niet worden aangetoond en een ander deel was inmiddels opgelost. Het squadron 336 zal er verder voor zorgen dat medewerkers beter op de hoogte worden gehouden van de vliegveiligheidsvoorschriften en dat het makkelijker wordt om (vermeende) incidenten niet onder het tafelkleed te vegen maar deze te melden aan de juiste instantie en te bespreken.

Het 336 Squadron bestaat naast de vier C 130H Herculestoestellen uit 130 mensen, van wie 43 vliegers. Het wordt onder andere ingezet voor luchttransporten, medische evacuatievluchten, droppen van parachutisten en het trainen van vliegvaardigheden. Daarnaast staat het squadron permanent stand-by voor de Verenigde Naties en voor hulpverlening bij natuurrampen.

Bron: Luchtvaartnieuws.nl, ANP, rapport OVV

Foto: Eric Vorstenbosch, Defensie.nl

1 REACTIE

  1. 19 meldingen 2009-2010…en het is nu 2014. Heb in die periode ook met een Hercules van Dubai naar Tarin-Kowt gevlogen. Niet fijn om achteraf te vernemen dat dat weleens onveilig is gebeurd.

Comments are closed.