Medewerkers van de luchtmacht kunnen onveilige situaties en (bijna)ongevallen melden via een nieuwe applicatie. Het zogeheten Safety Rapportage Systeem (SRS) wordt vanaf 28 mei gefaseerd binnen CLSK uitgerold.

Rechtstreeks invoeren

SRS maakt meldingen doen eenvoudiger. Medewerkers kunnen ze rechtstreeks op de pagina invoeren. Dat kan via deze link (https://srs.mindef.nl/) of via het portaal van de Koninklijke Luchtmacht. De applicatie werkt het best in de internetbrowsers Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Google Chrome.

Oude formulieren verdwijnen

Het nieuwe systeem voor het doen van een veiligheidsmelding vervangt de bestaande formulieren. Dat zijn: het Air Safety Report, Ground Safety Report, Technical Safety Report en Air Traffic Management Safety Report. Deze verdwijnen daarom op korte termijn. Ook Sentinel zal per 1 juli niet meer gebruikt kunnen worden. 

SRS

Een aparte melding maken in Peoplesoft is niet meer nodig. Bij zware voorvallen, gewonden of aanzienlijke schade (categorie 3 en 4) wordt de Peoplesoft-melding, na het indienen in het SRS, vanzelf verzorgd.

DHC als eerste

Het Defensie Helikopter Commando krijgt op 28 mei als eerste toegang tot SRS. Dat geldt vanaf maandag 31 mei voor de vliegbases Leeuwarden, Volkel en Eindhoven. Op 7 juni volgen de vliegbasis Woensdrecht, alle overige CLSK-onderdelen in Nederland en het vliegbedrijf van de landmacht. Tenslotte kunnen vanaf 14 juni alle in het buitenland geplaatste medewerkers van de luchtmacht ook gaan melden in het SRS.

Hoe?
Op de startpagina van het SRS bevindt zich de button ‘Nieuwe safety melding’. Tijdens het indienen wordt de medewerker vlot door de tabbladen geleid. Een melding in het SRS kan trouwens ook anoniem.

Waarom?
Door zaken te melden, kunnen safety-afdelingen proactief tewerk gaan. Doel is een veilige werkomgeving te hebben, waarbij rekening wordt gehouden met de operatie en het milieu. Het SRS helpt hierbij.

Olie lekken!

Het nieuwe systeem is er daarom zeker niet alleen voor zware ongevallen. Het is echt de bedoeling dat alle (bijna) incidenten worden gemeld. Hoe meer dat gebeurt, hoe meer inzicht er komt in ongewenste situaties en veiligheidsrisico’s. Denk dan bijvoorbeeld ook aan het lekken van olie of andere vloeistoffen.

Voor vragen kan iedereen terecht bij de lokale safety afdeling of mailen naar: Safety.RNLAF@mindef.nl.

Tekst: MinDef / Redactie ODB
Foto: AVDD / Redactie ODB

KlussenKlussen
Vorig artikelNoorwegen koopt Multi Mission Radar systemen.
Volgend artikelSEA Defence toekomstige samenwerking met Europese subsidie