7 september, 2024
DefensieKarel Doorman In 2016 Kreupel Aan De Kant

Karel Doorman In 2016 Kreupel Aan De Kant
K

De schade aan de hoofdelektromotor van Zr.Ms. Karel Doorman is dusdanig groot dat Defensie niet het risico wil lopen dat de tweede motor het ook begeeft (zoals eerder voorspelt) als het schip op zee is. Aanvankelijk was sprake van dat een deel van het vaarprogramma voor dit jaar nog uitgevoerd zou worden.

Dat idee is nu over boord gezet, zo heeft minister Hennis van Defensie geantwoord op Kamervragen. Het risico is eenvoudig te groot dat het schip dan volledig onbruikbaar wordt.

Een deel van de bemanning wordt daarom elders binnen de zeemacht ingezet om daar de gaten op te vullen. “Het mankement is een onverwachte en grote tegenvaller voor Defensie”, stelt de bewindsvrouw. Vreemd, als al vroegtijdig waarschuwingssignalen werden afgegeven dat sprake is van een ontwerpfout.

“Het gaat om een defect dat vrijwel nooit voorkomt.” De motor heeft een draaiend en niet-draaiend deel. Beide delen zijn beschadigd door afgebroken metalen fragmenten. De defecte elektromotor is inmiddels per binnenvaartschip naar de fabrikant in Frankrijk gebracht. Verwacht wordt dat half juni de oorzaak van de schade bekend is.

bron: NHD/redactie

Arag Banner
Select 2024Select 2024

Gerelateerd aan dit bericht: