De F-16’s van Vliegbasis Leeuwarden vliegen sinds eergisteren structureel deels op duurzame biobrandstof. Mede dankzij de verbeterde betaalbaarheid van biokerosine kon er deze week 400.000 liter op de vliegbasis worden afgeleverd. De luchtmacht zet daarmee de volgende stap in het reduceren van de ecologische voetafdruk. In de brandstof is gebruikt frituurvet verwerkt.
Al in 2010 vloog een Nederlandse Apache-gevechtshelikopter als 1e ter wereld met biobrandstof in de tanks. Deze test bleek succesvol. De prijs van de biokerosine was toen alleen nog erg hoog. Inmiddels is deze gedaald naar een niveau dat het vliegen op grote schaal mogelijk maakt. De biobrandstof wordt geproduceerd door het Amerikaanse World Energy, ’s werelds enige producent van duurzame biokerosine. SkyNRG en Shell Aviation leveren het in Nederland. De Defensie Materieel Organisatie en het Defensie Brand- en bedrijfsstoffen Bedrijf ondersteunen hierbij en nemen het op in hun assortiment.
In de tanks van de jachtvliegtuigen zit vooralsnog 5% duurzame kerosine. De biobrandstof wordt op Vliegbasis Leeuwarden gemengd met standaardbrandstof. Een liter biobrandstof vermindert de CO2-uitstoot met 60 tot 80% ten opzichte van een liter standaardbrandstof.
Naar 70% biobrandstof
De luchtmacht wil het mengpercentage geleidelijk verhogen en uiteindelijk al haar vliegend materieel op een mengsel van biobrandstof laten vliegen. In 2030 moet de luchtmacht hierdoor voor 20% minder afhankelijk zijn van fossiele brandstof. In 2050 moet dit percentage 70% zijn.
Bron: Defensie
Foto: Defensie