Vlot een vliegtuig pakken vanaf Schiphol wordt een steeds groter probleem. De treinreis er naar toe is vaak verstoord door allerlei problemen en de rijen bij de paspoortcontrole worden steeds langer.

Afgelopen zaterdag 23 januari misten al tientallen mensen hun vlucht door het personeelstekort bij de Koninklijke Marechaussee die net als bij de overige defensieonderdelen te groot is. Het duurde vaak meer dan twee uur voor reizigers langs de paspoortcontrole waren. De chaos die daarna ontstond was enorm.

Het personeelstekort op Schiphol ontstaat omdat de Koninklijke Marechaussee, mede door de toegenomen terroristische dreiging, vaak elders moet worden ingezet. De militaire politie heeft belangrijke beveiligingstaken van de nationale politie overgenomen en wordt steeds vaker op buitenlandse missie gestuurd.

Zo verblijft onder andere een aantal mensen op het Griekse eiland Kos om de stroom asielzoekers te begeleiden. ,,Het is echt schuiven met personeel’’, zegt een woordvoerder van de marechaussee.

Passagiers op Schiphol zullen de komende tijd de negatieve gevolgen hiervan blijven ondervinden. ,,Wij doen geen enkel concessie aan de kwaliteit van de grensbewaking. Schiphol is een buitengrens van de Europese Unie. En ook al zijn er minder controleposten open, we blijven iedere passagier net zo zorgvuldig controleren als afgesproken’’, aldus de woordvoerder.

Mening ODB
Door de vulling van de Hoge Risico Beveiliging Pelotons wordt er een zwaar beroep gedaan op de organisatie van de Kmar. Dit resulteert in verlofstop, ziekteverzuim, mislopen gratificaties, geen opleidingen kunnen volgen, etc. Dat heeft weer ernstige personele gevolgen. Er wordt iedere dag weer een enorm beroep gedaan op de loyaliteit en flexibiliteit van de medewerkers bij de KMar. De Arbeidstijden Wet is een lachertje (gesjoemel met regelgeving). Dit dient rechtgezet te worden. Inzet van personeel uit andere Krijgsmachtdelen blijft een optie die dringend onderzocht dient te worden.

bron: De Telegraaf/Harry van Gelder/redactie ODB

1 REACTIE

Comments are closed.