Na bijna 7 maanden renovatie zijn vanaf vrijdag 25 augustus alle start- en landingsbanen van Vliegbasis Leeuwarden weer open. Ze zijn voorzien van een nieuwe laag asfalt. Ook zijn de banen met de plaatsing van ledverlichting flink verduurzaamd.
Volgens planning
Door de renovatiewerkzaamheden lag het vliegverkeer op en vanuit Leeuwarden sinds april volledig stil. Het werk was nodig zodat alle gevechtsvliegtuigen ook in de toekomst veilig kunnen opstijgen en landen. Eens in de 10 jaar wordt daarvoor de asfaltlaag vernieuwd. De werkzaamheden zijn volledig volgens planning verlopen.
Ledverlichting
Het werk was dit keer omvangrijk. Er is namelijk ook een nieuwe zogeheten anti-skid toplaag aangebracht. Deze laag is ruwer dan gewoon asfalt, waardoor toestellen tijdens het landen meer grip hebben. Daarnaast is 11 kilometer aan afwateringsgoten vervangen. Voor de ledverlichting is in totaal 60 kilometer aan bekabeling aangebracht.
Barriers
De banen zijn daarnaast een stukje veiliger gemaakt. Er zijn 4 nieuwe vliegtuig-afreminstallaties (VAI’s) geplaatst. Dit zijn veiligheidssystemen aan het begin en einde van een start- en landingsbaan. De VAI brengt gevechtsvliegtuigen zoals de F-35 in geval van een calamiteit tijdens de start of landing veilig tot stilstand. Voor de afreminstallaties en elektromotoren heeft het Rijksvastgoedbedrijf 8 kelders plus aanverwante infrastructuur gebouwd.
F-35-squadron
Het JSF-squadron is met het voltooien van de werkzaamheden weer thuis. De eerste toestellen landden kort na de heropening. De mannen en vrouwen waren de renovatie periode gestationeerd op Vliegbasis Volkel. Daar werd het trainingsprogramma voortgezet.
Polen
Ook werden vliegers voor het eerst ingezet in NAVO-verband. Zij bewaakten enkele weken het luchtruim van het bondgenootschap vanuit Polen. Verder stond er in de afgelopen periode een uitgebreide oefening boven Scandinavië op de agenda.
Tekst: MinDef / Redactie ODB
Afbeelding: MinDef / Redactie ODB