De U.S. Airforce is van plan 300 F16’s te moderniseren om zo nieuwe vertragingen in het F35 (Joint Strike Fighter) programma op te vangen. Kolonel Mark Mol program manager bij het USAF’s F16 System Programme Office informeerde de luchtvaartpers hierover.

Het service life extention program (SLEP) en het combat avionics programmed extention suite (CAPES) is bedoeld om de volgende generaties F16’s te moderniseren : block 40, 42, 50. En 52 zowel voor de C als D versies

De vliegtuigen worden op een aantal punten sterk verbeterd zoals een nieuwe radar de active electronically scanned array (AESA) en een nieuwe electronische uitrusting de Terma ALQ-213 system een nieuw geïntegreerd communicatiesysteem (IBS) en een center display unit (CDU)

De levensduur van een F16 heeft een top van 8000 vlieguren. Als de F16 gebruikers hun toestellen upgraden naar de SLEP standaard dan wordt de levensduur verlengt tussen de 2000 en 4000 vlieguren (10 jaar) Precies genoeg om als interbellum oplossing te dienen voor bijvoorbeeld de Nederlandse , Deense en Belgische F16’s.

25 landen vliegen nu met de F16 Fighting Falcon door de mogelijkheid het vliegtuig te moderniseren ontstaat een enorme markt omdat vele operators in deze barre economische tijden deze mogelijkheden niet willen missen. Bronnen in het Pentagon beweren zelfs dat het misschien beter is de gehele F16 vloot te moderniseren inplaats van miljarden te pompen in het uit de hand lopende F35 project.

De ODB is aangenaam verrast door deze ontwikkelingen. Erik Jurriëns (voorzitter) “Ik ben blij dat onze brieven Krimp zonder Kramp 1 en 2 veel hebben losgemaakt, en ja wij hebben deze ook verzonden naar Lockheed Martin. De eerste reacties richting de ODB waren zeer negatief. De posters die wij hebben opgehangen hebben tot heftige reacties geleid. De bond is blij met dit alternatief want dit schept voor Defensie meer mogelijkheden.”

Bron: Flight Global