De kogel is door de kerk. De Airbus A400M – de opvolger voor de C-130 transportvliegtuigen van het Belgisch leger – zal ‘in principe’ vanop Melsbroek opereren. Dat heeft de Belgische minister van Defensie Steven Vandeput woensdag bevestigd in de Kamer.

Ook Florennes – dat momenteel nog enkele tientallen F-16’s huisvest – was in de running. Over de keuze tussen Melsbroek en Florennes is al veel inkt gevloeid. Coalitiepartner Mouvement Réformateur (MR) legde zich aan het einde van de vorige regeerperiode nog dwars voor de investeringen in Melsbroek die nodig zijn om de A400M er te ontvangen. Huidig Kamerfractieleider Denis Ducarme hekelde toen dat Vlaanderen “reeds alle militaire technologie huisvest” en brak een lans voor Florennes.

De keuze voor Melsbroek impliceert inderdaad nog forse werken, aangezien de A400M nieuwe, grotere hangars vereist. Over de geschatte kosten voor die infrastructuurwerken circuleerden de afgelopen tijd cijfers van 120 tot 170 miljoen euro.

Voor de financiering wordt gekeken naar een eventueel publiek-privaat partnerschap, aldus Vandeput. “Een informatievraag werd in eerste instantie gestuurd naar een vijftiental firma’s die mogelijk een oplossing kunnen bieden op het vlak van de infrastructuur en op het vlak van de technische ondersteuning van de vliegtuigen. Het gaat dus om een combinatie van beide. De antwoorden worden verwacht in de loop van het eerste trimester van 2017”.

De klok tikt intussen voort. Er zit weliswaar wat vertraging op de levering, maar niettemin zou de eerste A400M in 2019 in ons land aankomen, bevestigde Vandeput nog. Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) kamerlid Peter Buysrogge, die samen met Sébastian Pirlot (Parti Socialiste – PS) en Tim Vandenput (Open Vlaamse Liberalen en Democraten – Open Vld) vragen had over de A400M, is alvast tevreden met de keuze voor Melsbroek. “Dat is belangrijk voor de luchthaven in de ruime zin van het woord, als men ziet dat bijvoorbeeld ook het vrachtvervoer onder druk staat. Wij hebben vandaag het nieuws gehoord dat in Zaventem (Brussels Airport) een aantal vluchten zou verdwijnen. Het engagement dat vandaag wordt genomen is dus belangrijk voor de toekomst van de luchthaven en van Defensie”, klonk het.

Open Vld’er Vandenput sprak zich dan weer uit voor ‘een moderne publiek-private samenwerking’, waarbij de grote loodsen voor de A400M ook voor civiele luchtvaartdoeleinden zouden kunnen worden gebruikt.

Bron: Belga