Het nieuwe regeringsvliegtuig dat de huidige ‘PH-KBX’ moet vervangen, gaat tussen de 50 tot 90 miljoen euro kosten. Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) vrijdag 8 juli laten weten. Er komt een Europese aanbesteding voor het nieuwe toestel.

De opvolger van de oranje-witte Fokker 70 moet een groter vliegbereik hebben. Het vliegtuig moet de overzeese delen van het Koninkrijk zonder tussenstop kunnen bereiken. Het aantal stoelen moet met ongeveer 24 ongeveer gelijk zijn aan dat van het huidige vliegtuig met de registratie PH-KBX.

Overbodige luxe krijgt het toestel waarschijnlijk niet. Het nieuwe regeringsvliegtuig zal volgens minister Schultz van Haegen “een gepast en functioneel interieur“ krijgen.

Het ministerie heeft ook gekeken hoe andere regeringen het vliegverkeer geregeld hebben. De meeste van de onderzochte landen beschikken over een pool van drie of meer vliegtuigen. Daarbij gaat het om kleinere passagierstoestellen (Challenger, Gulfstream IV en Falcon) tot grote en zeer grote toestellen, zoals de Airbus Airbus A310, A330 en A340. De A340, een viermotorige longhaul-toestel, is in gebruik in Duitsland, Frankrijk en Italië.

Welk type toestel de voorkeur heeft meldt de minister niet. Eerder bevestigde de RVD wel dat Koning Willem-Alexander een type-rating voor de Boeing 737 wil halen. Dat duidt er op dat de Business Jet-versie van dat toestel een serieuze optie is. De 737 is wel aanzienlijk groter dan de Fokker 70. De KBX, de letters staan voor Koningin Beatrix, is sinds 1996 in gebruik. Het Koninklijk Huis, ministers en staatssecretarissen maken gebruik van het toestel. De bewindslieden maken verreweg het meest gebruik van het toestel.

Het zal gaan om het vijfde regeringsvliegtuig in de Nederlandse geschiedenis. De rol van regeringsvliegtuig werd vanaf eind jaren veertig vervuld door achtereenvolgens een Douglas DC-3/C-47 Dakota (PH-PBA), Fokker F-27 Friendship (PH-PBF), Fokker F-28 Fellowship (PH-PBX) en de Fokker 70 (PH-KBX).

Volgens planning kan er voor het einde van dit jaar een beslissing vallen. Het nieuwe toestel (zou de PH-KWA kunnen zijn) moet dan eind 2017 in gebruik worden genomen, schrijft Schultz aan de Tweede Kamer. De Fokker kan technisch nog wel even mee, maar het is steeds duurder om ermee te vliegen. Er zijn steeds minder van deze Fokker 70’s in gebruik. KLM Cityhopper vliegt de PH-KBX en doet tevens het onderhoud, maar is druk bezig de eigen vloot Fokker 70’s van de hand te doen.

Bron: Ministerie Infrastructuur en milieu, Luchtvaartwereld