Na 70 jaar is  de militaire verkeersleiding weer terug op de plek waar die in Nederland ooit begon: Schiphol. Civiele en militaire luchtverkeersleiders werken daar vanaf nu schouder aan schouder. Daardoor is het Nederlandse luchtruim efficiënter te benutten. Staatssecretaris Barbara Visser (Defensie) en minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) bezochten 8 januari jl. de vernieuwde operations room.

Co-locatie
Na jarenlange voorbereiding verhuisden de luchtverkeersleiders van het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) vorige maand naar Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op Schiphol-Oost. De co-locatie legt een stevig fundament voor de herindeling van het Nederlandse luchtruim. Vanuit Schiphol-Oost wordt nu zowel het civiele als het militaire luchtverkeer tot ongeveer 7,5 km hoogte – in vaktaal flightlevel (FL) 245 via één luchtverkeersleidingssysteem afgehandeld.

De militaire luchtverkeersleiding voor het hogere luchtruim integreerde in april 2017 al met Eurocontrol ’s Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC). Nederland kent nu nog maar 2 in plaats van 3 luchtverkeersleidingcentra.

Connecting Europe Facility
Deze civiel-militaire operations room is een van de grootste veranderingen in luchtverkeersleiding in Nederland. Het werd mede gefinancierd door de Connecting Europe Facility (CEF) van de Europese Unie.

Grote winst
Van Nieuwenhuizen onderstreepte het grote belang van een goede samenwerking tussen de civiele en militaire luchtverkeersleiders: “Dit levert grote winst op. De ruimte in de lucht is schaars en die moeten we samen zo goed mogelijk benutten. Dit is een grote stap voorwaarts naar de herindeling van het luchtruim. Elke dag leveren de verkeersleiders in Nederland een topprestatie.”

Betere samenwerking
Directeur Michiel van Dorst van LVNL en Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Dennis Luyt zijn tevreden met deze nauwe samenwerking. “De co-locatie is een belangrijke stap voorwaarts in de dagelijkse operaties “, aldus Van Dorst, “We kunnen beter samenwerken bij mogelijke toekomstige ontwikkelingen zoals de herindeling van het luchtruim.” Luyt: “Door de co-locatie komen we vanuit sterk samenspel tot veilig, efficiënt en kosteneffectief luchtruimgebruik boven Nederland. Ik ben blij met ons gezamenlijke transitievermogen en onze professionaliteit.”

AOCS
De militaire verkeersleiding blijft onderdeel van het Air Operations Control Station (AOCS) van het Commando Luchtstrijdkrachten. De nauwe samenwerking met de militaire gevechtsleiding, bij het Air Operations Control Station in Nieuw-Milligen bij Apeldoorn blijft intact.

Bron: Mindef/redactie
Foto: AVDD/redactie