Hare Majesteit Koningin Máxima verricht woensdag 2 april 2014 in IJmuiden de doop van de Nh1816, een nieuw type reddingboot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).De nieuwe aanwinst gaat op den duur de Arie Visser klasse (10) vervangen. Het is het eerste reddingsvaartuig dat volledig onder Lloyds toezicht is ontworpen en gebouwd.
De zelfrichtende boot is een schenking van de Goede Doelenstichting van verzekeringsmaatschappij Nh1816. Dit bedrijf is sinds 1816 gevestigd in het Westfriese Oudkarspel.
De KNRM is opgericht in 1824 en heeft als hoofdtaak het redden en helpen van mensen op zee en ruime binnenwateren. De organisatie telt momenteel 45 reddingstations waar voornamelijk vrijwilligers actief zijn. Jaarlijks redt en helpt de hulpverleningsorganisatie ruim 3000 mensen op de Noordzee en de grote binnenwateren van Nederland.
De operationele uitvoering van het reddingwerk wordt gecoördineerd door het Kustwachtcentrum in Den Helder. In de uitvoering van het reddingwerk wordt samengewerkt met de hulpdiensten op het land, zoals brandweer, ambulancediensten en politie, en op het water met de Koninklijke Marine, Koninklijke Luchtmacht, reddingsbrigades en de Nogepa reddinghelikopter. De KNRM is volledig afhankelijk van giften met de daaraan verbonden noodzakelijke fondsenwerving, omdat alle diensten gratis zijn en de organisatie niet wordt gesubsidieerd.
bron: Rijksvoorlichtingsdienst
KNRM
gegevens Damen SAR 1906 (Nh1816 klasse)
- lengte oa: 19.30 mtr.
- breedte oa: 6.54 mtr.
- diepgang: 1.10 mtr.
- snelheid: 31 Kts.
- gewicht: 35 ton
- actieradius: 185 Nm. uit de Nederlandse kust, 348 totaal
- bemanning: 6
- scheepswerf: Damen shipyards Gorinchem/North-line yachts Harlingen
- techniek: TU Delft
- ontwerp: De Vries Lentsch Naval Architects
- romp: aluminium
- stuurhuis: composiet
- communicatie: real time data verbinding
- bediening: alle apparatuur en communicatiesystemen via 5-17 inch beeldschermen
- navigatie: elektronische zeekaarten
- climate control: ja
- aantal geredden: 120 buiten, 16 binnen
- motoren: 2 x MTU 8V 2000 elk 1200 Pk
- voortstuwing: 2 x waterjets type Hamilton