Koning Willem-Alexander heeft 4 september jl. op Schiphol-Oost het nieuwe centrum voor opleidingen en trainingen van luchtverkeersleiders geopend. In Polaris worden verkeersleiders voor zowel burgerluchtvaart als militair luchtverkeer getraind.
Poolster
De komst van de accommodatie van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), vernoemd naar de poolster, is de eerste stap naar een samenvoeging tot 1 Air Traffic Management Unit. Die moet in 2023 zijn voltooid.
integratie
Bij de opening werd de koning bijgestaan door Michiel van Dorst, CEO van LVNL, en Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Dennis Luyt. Die laatste noemde de komst van Polaris “een belangrijke stap naar verdere integratie van het Air Traffic Management met het LVNL”.
3D en 360 graden verkeerstoren- en radarsimulator
Een van de parels van Polaris is de Air Traffic Control Radar and Tower Simulation (ART-sim). Dit is een 3D en 360 graden verkeerstoren- en radarsimulator waarin de aspirant-luchtverkeersleiders hun opleiding krijgen. Ieder vliegveld is daar onder alle (weers)omstandigheden na te bootsen. JIVC, het IT-bedrijf van Defensie, begeleidde de verhuizing naar én herinrichting van deze simulator.
Schiphol-Oost
In 2017 zijn de luchtverkeersleiders van Defensie al naar Schiphol-Oost verhuisd. Met de opening van Polaris gaat dus nu behalve de ART-sim ook de opleiding voor militaire luchtverkeersleiders over van het Air Operations Control Station (AOCS) in Nieuw Milligen naar het 711 luchtverkeersleidingssquadron bij LVNL.
Maastricht
Het vliegverkeer in het Nederlandse luchtruim wordt begeleid door de (LVNL), de militaire luchtverkeersleiding, Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) en de luchtverkeersleiding voor het hogere luchtruim, Maastricht Upper Area Control(MUAC).
Tekst: Mindef / LVNL / redactie ODB
Afbeelding: AVDD / redactie ODB