Luchthaven Schiphol is een Europese aanbesteding gestart voor de bouw van de nieuwe A-pier en het bijbehorende platform. Die komen op de plek van Vrachtstation 1 en moeten eind 2019 worden opgeleverd. Met de plannen is een investering van 500 miljoen euro gemoeid. Daar komt ook ruimte voor nieuwe veiligheidscontroles.

Door de nieuwe pier moeten meer passagiers worden verwerkt en wil Schiphol naar eigen zeggen haar positie als knooppunt en ‘preferred airport’ verder ontwikkelen. De aanbesteding vraagt om een pier waarbij aankomende en vertrekkende passagiers van elkaar worden gescheiden en met wachtruimtes voor reizigers. Daarnaast moet een tijdelijke corridor verrijzen naar de B-pier.

Maar daarna is het nog niet over. Naast de nieuwe A-pier is volgens een topman van de nationale luchthaven ruimte voor nog twee van zulke pieren, met elk tien plekken voor vliegtuigen.’We moeten goed kijken naar de passagiersgroei. We werken nu toe naar 65, misschien wel 70 miljoen passagiers. Afhankelijk of die met grote of kleine vliegtuigen komen, hebben we nieuwe pieren nodig.’

Het trio pieren – over de naam wordt nog nagedacht – komt op de plek waar nu vrachtvliegtuigen worden afgehandeld. Met KLM is afgesproken dat die activiteit naar Schiphol-Rijk verhuist. Op het nieuwe platform moeten tevens  taxibanen, opstelplaatsen voor diverse vliegtuigtypes en wegen voor luchthavenvoertuigen komen.

mening ODB
Dit betekent voor de marechaussee eind 2019 weer extra werkplekken. Op dit moment bestaan al grote personele tekorten bij het, door overvraging,  geplaagde krijgsmachtdeel. Het zou verstandig zijn een plan van aanpak te maken inzake de hoeveelheid personeel dat bij  verschillende services, die door de KMAR worden verricht in het kader van veiligheid, nodig is.

bron: Schiphol, Parool, Luchtvaartnieuws,redactie