Een flitsende aanvulling voor de schatkist

769

Het aantal geconstateerde verkeersovertredingen in 2014 valt, zoals eerder al was aangekondigd, lager uit ten opzichte van 2013. Daarnaast spelen een aantal technische oorzaken “een belangrijke rol” in deze getallen. Een aantal trajectcontroles stond (deels) uit wegens onderhoud of vervangingswerkzaamheden. Bovendien is een omvangrijke vervangingsoperatie gaande van verouderde, analoge flitspalen door nieuwe, digitale palen in heel het land. Tevens vindt bij de politie grootschalige vervanging plaats van mobiele radarapparatuur.

Uit het jaaroverzicht verkeer 2014 blijkt dat 8.306.094 verkeersovertredingen zijn geconstateerd. Dit betreffen onder meer te hard rijden, door rood licht rijden, fout parkeren, het niet dragen van een gordel of helm, handheld bellen en het ontbreken van fietsverlichting. In 2013 ging het om 10.334.619 verkeersboetes. Het overzicht van de verkeersboetes wordt samengesteld door het ministerie van Veiligheid en Justitie, Nationale Politie, Kmar, het CJIB en het Openbaar Ministerie (OM). Met ingang van 2013 wordt viermaandelijks informatie verstrekt over de ontwikkelingen in het verkeersdomein.

Het merendeel van de verkeersboetes wordt opgelegd wegens het overtreden van de maximum snelheid. In 2014 ging het om 6.730.443 geconstateerde snelheidsovertredingen, tegen 8.442.360 in  2013. In 2014 zijn 1.799.216 snelheidsovertredingen geconstateerd middels een trajectcontrole. Een jaar eerder werden nog door trajectcontroles nog  2.159.897 boetes voor te hard rijden opgelegd. Net als in voorgaande jaren zijn in 2014 veruit de meeste verkeersovertredingen geconstateerd op kenteken.  Het aantal verkeersovertredingen dat is vastgesteld middels een staandehouding bedroeg 487.783, tegen 7.818.311 met behulp van kentekenregistratie.

In 2014 zijn drie trajectcontrolesystemen weer aangezet na onderhoud of vervangingswerkzaamheden. Zo is sinds 17 maart 2014 de trajectcontrole op de A20 bij Rotterdam weer actief. Op 9 mei is dat gebeurd op de A10 bij Amsterdam en op de A13 bij Rotterdam. Daarentegen worden vanaf 2015 de systemen op de A20 Rotterdam en de A12 Woerden uitgezet, waarvan het laatste systeem niet zal worden vervangen. In de loop van 2015 worden naar verwachting op vijf locaties nieuwe trajectcontrolesystemen aangezet, zoals op de A4 Hoofddorp-Nieuw Vennep, de A12 Den Haag-Voorburg, de A20 bij Rotterdam, de A58 Bergen op Zoom-Roosendaal en bij de Westerscheldetunnel.

De nieuwe digitale palen worden geplaatst op de meest onveilige locaties. In de loop van 2015 zullen alle analoge palen worden gedigitaliseerd dan wel verwijderd, waarna ongeveer 640 (nieuwe) palen over blijven. Deze nieuwe palen worden gefaseerd in gebruik genomen. Door het vervangingsproces kan op sommige locaties enige tijd niet worden gehandhaafd, waardoor het afgelopen jaar minder overtredingen zijn geconstateerd. Bij de nieuwe digitale palen is het niet meer nodig om rolletjes te verwisselen en handhaven de palen 24 uur per dag. In de regio waar nieuwe palen worden aangezet, kondigt de politie van te voren aan dat handhaving (weer) gaat beginnen.

Bron: Ministerie van Justitie en Veiligheid

Interessant? Deel het!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •