Don’t look away

751

Minister van Veiligheid en Justitie Van der Steur heeft vandaag op luchthaven Schiphol een nieuwe campagne tegen kindersekstoerisme gepresenteerd. Op de luchthaven benadrukte de minister dat reizigers en werkenden in het buitenland onmisbare extra ‘ogen en oren’ zijn voor de politie en het Openbaar Ministerie in de aanpak van kindersekstoerisme. Het betrekken van de samenleving bij de bestrijding van het fenomeen kindersekstoerisme maakt sinds 2010 onderdeel uit van de aanpak van kindersekstoerisme.

In de nieuwe campagne wordt aangesloten bij de Europese campagne Don’t look away, zodat internationaal en grenzeloos kan worden opgetreden. Don’t look away! Oftewel: ‘Kijk niet weg van seksuele uitbuiting van kinderen’, aldus de minister. De campagne is tot stand gekomen in samenwerking met de Koninklijke Marechaussee (KMar), de politie, het Meldpunt Kinderporno, de ANVR, TUI Benelux, ECPAT, Terre des Hommes, Plan Nederland en Free a Girl.

Samen met generaal-majoor Van den Brink, plaatsvervangend commandant van de KMar onthulde de minister de nieuwe campagneposter met de oproep niet weg te kijken van seksuele uitbuiting van kinderen, maar signalen te melden. Voor de Nederlandse overheid heeft de aanpak van seksueel misbruik van kinderen topprioriteit. Ook als de (Nederlandse) daders zich aan dit soort ernstige vergrijpen schuldig maken in het buitenland.

In dat kader zijn al diverse campagnes gevoerd, waaronder een tweetal campagnes in samenwerking met Meld Misdaad Anoniem. In het meerjarig plan van aanpak tegen kindersekstoerisme is anderhalf jaar geleden aangekondigd dat het kabinet toe wil naar een meer internationale samenwerking in de campagne, zodat in zoveel mogelijk landen herkenbaar kan worden optreden. Dit wordt nu gerealiseerd met de campagne Don’t look away.

In 2014 hebben ECPAT, Terre des Hommes, Plan Nederland en Free a Girl al in Nederland als onderdeel van de Europese campagne Don’t look away aandacht gevraagd van afreizende voetballiefhebbers naar het WK Voetbal in Brazilië om signalen van kinderprostitutie te melden. De komende jaren zal Nederland met de andere deelnemende landen ook gezamenlijke campagne activiteiten opzetten.

De Europese campagne Don’t look away is in 2010 door ECPAT met Duitstalige landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) ontwikkeld. Inmiddels zijn niet alleen meer Europese landen hierbij aangesloten, maar ook een aantal landen waar veel slachtoffers van kindersekstoerisme wonen.

Om de kwaliteit van de meldingen te verbeteren is de website www.meldkindersekstoerisme.nl vernieuwd. Op de website is onder meer het meldformulier aangepast met meer gerichte vragen. Er wordt benadrukt dat anoniem melden mogelijk is, maar tevens dat het belangrijk is dat contact kan worden opgenomen met de melder. Dit met de inzet dat méér melders een emailadres achterlaten. Ook zit een uploadfunctie in het meldformulier, zodat melders foto’s of andere bestanden kunnen meesturen.

Bron Ministerie van Veiligheid en Justitie

Interessant? Deel het!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •