De Nederlandse regering kiest definitief voor de Boeing 737 BBJ Max als opvolger van de huidige PH-KBX. Het toestel kost de staat een slordige 89 miljoen euro, zo werd bekend. Het toestel krijgt als registratie PH-GOV (government).

De Boeing 737 Business Jet wordt in 2019 afgeleverd. De huidige Fokker 70 werd eind mei uit dienst genomen. In de tussentijd wordt vervangend vervoer ingehuurd.

Het regeringsvliegtuig wordt ingezet voor het vervoer van leden van het Koninklijk Huis en politici. Door het grotere vliegbereik zijn de Nederlandse overzeese gebiedsdelen non-stop te bereiken. Dat is een groot voordeel ten opzichte van de huidige Fokker 70.

Fokker
Aan boord van de Boeing 737 BBJ is in VIP-configuratie plaats voor 24 passagiers. Het interieur van het toestel zal worden ingebouwd door Fokker Technologies, meldt verkeersminister Schultz van Haegen in een brief aan de Tweede Kamer. “Het interieur vertegenwoordigt een substantieel deel van de totale contractwaarde waarbij uit kostenefficiëntie is gekozen voor een standaard interieur”, aldus de minister.

Boeing en Fokker hebben een gezamenlijke aanbesteding gedaan voor het leveren van het nieuwe regeringsvliegtuig. Beide bedrijven werkten al eerder samen. Zo heeft het Nederlandse bedrijf recentelijk ook een Boeing 737 BBJ voor de koning van Thailand van een interieur voorzien.

Naast de regering neemt ook KLM Cityhopper dit jaar definitief afscheid van de Fokker 70. De PH-KBX (Koningin Beatrix) werd zaterdag 3 juni jl nog eenmalig opengesteld voor het grote publiek, op vliegbasis Woensdrecht. Het toestel is in april verkocht aan het Australische Alliance Airlines die één van de grootste Fokker-gebruikers ter wereld is.

De oude KBX (sinds 1996 in gebruik) kan technisch nog wel even mee, maar het is steeds duurder om er mee te vliegen. Er zijn steeds minder van deze Fokker 70’s. KLM Cityhopper vliegt de KBX en doet ook het onderhoud, maar is bezig de eigen vloot Fokker 70’s van de hand te doen.

Bron: Luchtvaartwereld/TPO