In Nederland zijn we steeds vaker en langer online. Op het werk, op school, thuis of onderweg. Met onze telefoon, tablet of computer. Gelukkig zijn we ons steeds meer bewust dat dit risico’s met zich meebrengt. Met één muisklik kan onbedoeld onze eigen computer of zelfs een heel netwerk worden besmet. Alert Online, een gezamenlijk initiatief van 140 partners vanuit overheid, bedrijfsleven en wetenschap, helpt om het bewustzijn en de kennis over online veiligheid te vergroten. Met duidelijke en praktische tips en trucs op www.alertonline.nl over hoe we veilig online kunnen zijn. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie verrichtte vandaag de aftrap van de campagne die tot en met 6 november loopt.
Alert Online beoogt veilig online gedrag
De menselijke component is en blijft juist bij cybersecurity de kritieke factor. Niet voor niets richt Alert Online 2014 zich op het thema kennis over cybersecurity, juist omdat kennis cruciaal is om zelf veiliger te kunnen handelen maar ook om producten en diensten te realiseren. Het onderzoek naar het cybersecurity bewustzijn onder diverse publieksgroepen dat vandaag is gepubliceerd, laat bijvoorbeeld zien dat het cybersecurity bewustzijn op het werk de factor is met de grootste invloed op het algehele cybersecurity bewustzijn. Dat wil zeggen dat de werksituatie voorspellende waarde heeft voor de algehele cybersecurity awareness. Dit biedt kansen, zeker omdat het algemene awareness niveau iets is gestegen, maar onder burgers desondanks nog te wensen overlaat. Dat betekent dat er een belangrijke uitdaging schuilt in het informeren van burgers in hun rol als werknemer.
Uit het onderzoek blijkt dat men thuis over het algemeen verstandiger met vaste computers en laptops omgaat, dan met tablets en smartphones. Tablets en smartphones worden bijvoorbeeld minder vaak uitgerust met antivirussoftware. De meest genoemde beschermingsmaatregel tegen misbruik van de computer is de installatie van antivirussoftware. Veel Nederlanders zijn in de veronderstelling dat ze daarmee voldoende beveiligd zijn, want de antivirussoftware wordt pas op ruime afstand gevolgd door een firewall en het niet openen of direct verwijderen van verdachte e-mails. Opmerkelijk is dat burgers op sociale media bijzonder op hun hoede zijn. Zo worden privacygevoelige gegevens veelvuldig afgeschermd en is men voorzichtig met het vermelden van gevoelige gegevens. Bij het gebruik van sociale media is cybersecurity awareness dus blijkbaar gemeengoed.
Er kunnen en moeten dus nog verdere stappen worden gemaakt om die awareness ook op andere gebieden verder te verhogen. Als eerste concrete actie van Alert Online 2014 is daartoe vandaag de website veiliginternetten.nl gelanceerd, waar burgers en het MKB snel en makkelijk informatie kunnen krijgen over veilig internet gebruik. Veiliginternetten.nl is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Economische Zaken, ECP Platform voor de informatiesamenleving en het Nationaal Cyber Security Centrum.
Het belang van basiskennis voor iedereen raakt direct aan het belang van awareness. Dat is ook de aanleiding voor Alert Online. Door gezamenlijk tijdens de campagneperiode de krachten te bundelen wordt een sterke impuls gegeven aan het cybersecurity bewustzijn in Nederland. Alert Online geeft daarmee ook invulling aan een belangrijke pijler van de Nationale Cyber Security Strategie.
Het thema van Alert Online 2014 is ‘Kennis over cybersecurity’: bewust weten wat je doet om veilig online te kunnen zijn. Hoofdpartners van Alert Online 2014 zijn de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), SURFnet, Kennisnet, TNO, ECP Platform voor de informatiesamenleving, Betaalvereniging Nederland, Universiteit Twente en KPN.
De partners van Alert Online organiseren eigen activiteiten tijdens de campagne periode. Zo starten diverse bedrijven en overheidsinstellingen onder verwijzing naar Alert Online eigen interne cybersecurity awareness campagnes. SURFnet lanceert een speciaal ontwikkelde cybersecurity awareness mindgame die door onderwijsinstellingen kan worden gebruikt om het digitale bewustzijn in hun instelling verder te verhogen. De Universiteit Twente maakt onder meer via een virtuele waarzegger en een masterclass hacken scholieren van middelbare scholen bewust van de ‘gevaren’ van internet. UPC en Women in Cyber Security slaan de handen ineen om op basisscholen les te geven over digitale veiligheid. En MKB’ers organiseren evenementen voor collega-ondernemers om hen bij te praten over hoe zij hun bedrijf digitaal veilig kunnen houden. Alert Online wordt afgesloten met de Grand Conference waar vooraanstaande internationale sprekers hun licht laten schijnen over het belang vanr cybesecurity.
De campagnewebsite www.alertonline.nl brengt als centraal platform in de campagne al deze activiteiten, initiatieven en projecten bij elkaar en geeft een overzicht van de acties van alle aangesloten organisaties. Samen doen zij de oproep om veilig en bewust te internetten. De site laat bovendien op een praktische manier zien wat iedereen zelf – vaak eenvoudig – kan doen om risico’s te voorkomen. De website bevat daarom ook een groot aantal tips voor thuis en op het werk en laat zien waar men aan moet denken om de PC, laptop of smartphone veilig te kunnen gebruiken. Ook het volledige cybersecurity awareness onderzoek met de resultaten van de uitkomsten onder alle publieksgroepen is beschikbaar via de Alert Online campagne site.
bron: ministerie van Veiligheid en Justitie