Defensie doet onderzoek naar mogelijke geluidsproblemen voor bemanningsleden van de nieuwe NH-90 helikopter. Aanleiding is een vliegmedische keuring van een bemanningslid waarbij mogelijk blijvende gehoorschade is geconstateerd die te wijten zou zijn aan het vliegen in een NH90. Inmiddels zouden er meer bemannnigsleden zijn met mogelijk blijvende gehoorschade. Bemanningsleden klagen al langer over ruis of pieptonen in het gehoor nadat ze hadden gevlogen.
Om het risico van permanente gehoorschade te voorkomen, mogen bemanningsleden voorlopig nog maar maximaal één uur per dag vliegen in de NH-90. Inmiddels zijn er 11 toestellen afgeleverd. Alleen als er een operationele noodzaak is, mag van die beperking worden afgeweken. Dat heeft minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie vrijdag aan de Tweede Kamer gemeld.
Hoewel metingen volgens haar aangeven dat de arbo-normen niet worden overschreden, worden naar aanleiding van deze klachten de aard en oorzaak van de geluidsbelasting onderzocht. Op basis van de bevindingen, die binnen enkele weken worden verwacht, bekijkt de minister of maatregelen nodig zijn.
Ondertussen wordt bekeken of geluiddempend materiaal kan worden aangebracht in de helikopter. Ook vraagt Defensie aan de fabrikant en andere gebruikers ervan of ze soortgelijke problemen hebben. Volgens onbevestigde bronnen zouden ook Duitslang en Finland te maken hebben met deze gehoorproblematiek.
Defensie benadrukt dat de NH-90 nog altijd kan worden ingezet voor missies, zoals bij de strijd tegen piraten voor de kust van Somalië, en dat ook alle andere taken kunnen worden uitgevoerd.
bron: Mindef/ANP/Luchtvaartwereld
De ODB hecht niet veel waarde aan de tijdelijke oplossing van het aanbrengen van geluiddempend materiaal. Immers als dit de (tijdelijke) oplossing zou zijn geweest, dan had de minister dit nooit aan de kamer hoeven melden en konden bemanningsleden ook langer vliegen dan de nu opgelegde 1 uur per dag. Dit probleem is zeer ernstig want wat heb je aan een helikopter met beperkte inzet.
De geluidsproblemen zijn voor de bemanningsleden die als gevolg van deze problemen, blijvende geluidschade oplopen zeer ernstig. Het is niet duidelijk wat de gevolgen op lange termijn zijn. De ODB zal dit probleem dan ook met gepaste aandacht volgen.