Al sinds de jaren ’80 vormen de 4- en 10-tonner-vrachtwagens de logistieke ruggengraat van de krijgsmacht. Maar na jaren trouwe dienst is het tijd voor deze iconen ‘om het stokje over te dragen’ aan eigentijdse krachten. Truck- en bussenfabrikant Scania gaat ze vervangen.

Zwolle

Op dit moment wordt de assemblagelijn van de fabriek in Zwolle aangepast voor de productie. In 2018 krijgt Defensie de eerste nieuwe vrachtwagens. Naar verwachting stromen de laatste exemplaren in 2022 in bij de eenheden.

Speciaal frame

Het grootste voordeel van de nieuwe trucks ten opzichte van hun voorgangers is hun flexibiliteit. Door een speciaal frame kan naar keuze een laadbak, personeelsmodule of container geplaatst worden. Bij de containers gaat het om een commandovoerings-, communicatie-, werkplaats- of goederenvariant.

19 configuraties

Er komen in totaal 19 varianten van de truck. Ze zijn te voorzien van een kraan en een vanuit de cabine bestuurbaar wapensysteem. Ook kan in korte tijd de gewone cabine in z’n geheel worden vervangen door een gepantserd exemplaar. De dieselmotor voldoet aan de laatste uitstooteisen. De krachtbron rijdt indien nodig ook op vliegtuigbrandstof of diesel van mindere kwaliteit. Betere is in verre missiegebieden vaak niet voorhanden.

Levensduur

De levensduur van de voertuigen is 25 jaar. Het onderhoudscontract is 10 jaar met een mogelijkheid om dit contract 2 keer met 5 jaar te verlengen. De verantwoordelijk voor de technische inzetbaarheid ligt bij de fabrikant. Het onderhoud zal gedaan worden door een combinatie van militairen en de fabrikant.