Vervangers voor de M-fregatten, onderzeeboten en mijnenjagers en een nieuw combat support ship. De bedoeling is dat de eerste versies over 10 jaar worden opgeleverd. Momenteel zijn knappe koppen uit de technische en operationele dienst al volop systeemconcepten aan het ontwikkelen en testen. Daarover ging vorige week het symposium ‘Manning & Automation’ in de Helderse marinehaven.

Meer dan 125 belanghebbenden vanuit Defensie, gerelateerde opleidingsinstituten, kennisinstituten en partners uit het bedrijfsleven kwamen bijeen voor een update over de schepen van de toekomst. De grootste verandering ten opzichte van de huidige vloot zit vooral in verbeterde systeemintegratie en nog meer automatisering.

Daar zijn diverse redenen voor. “De omgeving waarin we opereren verandert”, legt kapitein-luitenant ter zee technische dienst Ton van Heusden uit. Hij is sinds een jaar manager van het programma ‘Manning & Automation’. “De dreiging wordt steeds complexer en sneller. Door meer te automatiseren kunnen we sneller en beter anticiperen. De trend is complexere schepen, die met steeds minder personeel worden uitgerust. Hierdoor zijn innovaties in de ondersteuning van de bemanning aan boord noodzakelijk.”

Van dichtbij bekijken en testen

Op het symposium presenteert Defensie samen met de Defensie-industrie (RH Marine en Thales) en kennisinstituut TNO de lopende deelprojecten en studies. De ene studie staat nog in de kinderschoenen, de andere is vergevorderd en valt al overtuigend te demonstreren. Een aantal systemen en applicaties is gepresenteerd in scenario’s met fregatten en onderzeeboten. Verder konden bezoekers op de innovatiemarkt zo’n 25 verschillende studies onderzoeken en deelprojecten van dichtbij bekijken en testen.

Belangrijkste managementsystemen

Het consortium richt zijn innovaties met name op de drie belangrijkste systemen aan boord: combat-, platform- en bridgemanagement. Ook bekijkt men de mogelijkheden voor nieuwe functionaliteiten bij integratie van systemen. De huidige staan weliswaar in verbinding met elkaar, maar werken nog niet geïntegreerd samen. Van Heusden: “Door informatie uit te wisselen tussen de systemen is de bedrijfsvoering aan boord te optimaliseren. Hierdoor is de marine in staat om betaalbaar met technisch hoogwaardige schepen te blijven varen.” De reacties op de demo’s zijn positief. “Als ik dat tijdens mijn missies had gehad,” zegt een voormalig commandocentrale officier, “was ik heel blij geweest.”

Ambitie

De komende periode ontwikkelen Defensie, TNO, Thales en RH Marine de concepten verder uit en maken deze gereed voor productie. De roadmap ‘Manning & Automation’ startte in 2014 en loopt tot 2030. Volgens de huidige planning wordt de nieuwe vloot vanaf ongeveer 2025 gefaseerd opgeleverd.

Mening ODB

Al vaker heeft de ODB positieve verhalen gehoord van nieuwe wapensystemen (reclame) die autonoom zouden moeten werken. Telkens werden extra mensen ingezet om processen te controleren en te begeleiden. Opmerkingen uit het werkveld van de huidige marine maken één ding duidelijk….er moet personeel bij.
Tip: in plaats van te bezuinigen op personeel op een toekomstig fregat zou de oplossing van een fighting machine wel eens investeringen kunnen zijn in…..mensen!